Jo kolmas talvi Kreikassa (Eli talven kohokohdat)

Ja niin päättyi jo kolmas talvi Kreikassa

Tulimme Kreikkaan alun perin vain pariksi kuukaudeksi, oleilemaan talven yli, koska Euroopan etelälaidalla sijaitseva Kreeta olisi talvehtimiseen oikein oiva paikka. Ja sehän osoittautuikin niin mainioksi paikaksi, että yksi talvi ei riittänytkään, vaan nyt päättynyt talvi olikin jo meidän kolmas talvi Kreikassa.

Kreetan talvi kai varsinaisesti loppuu jo helmikuun mukana, sillä maaliskuu luokitellaan kevääksi, joten olen hieman myöhässä tämän talvipostauksen kanssa. Mutta Suomessa ilmeisestikin vielä viime viikolla satoi lunta, joten ihan hyvin kai sitä voi vielä talvesta kirjoittaa.

Olen aikaisemmin julkaissut yhteenvedot Kreetan kesistä (lue kesän 2018 kohokohdat täältä, ja kesän 2019 täältä), joten miksi en laatisi vastaavaa myös talvesta. Sillä tapahtuuhan täällä talvellakin vaikka mitä, ja monet näistä sopii vinkkinä myös kesän varalle! Mennään tälläkin kertaa aakkosilla kesän 2018 yhteenvedon tyyliin – ja jätetään ne hankalimmat kirjaimet jälleen välistä.

A – Akrotiri

Akrotiri on suuri pallomainen niemi Hanian kaupungin itäpuolella, ja monille tuttu vain keskellä niemeä sijaitsevasta Hanian lentoasemasta.

Akrotiri tarjoaa kuitenkin paljon muutakin kuin vain lentokentän – se on nimittäin mainio päiväretkikohde, halusi sitten käydä upeilla rannoilla, tutustua luostareihin tai vaikka patikoida hieman.

Helmikuussa me kävimme taas kerran Gouverneto-luostarilla ja kävelimme lähes tulkoon raunioituneelle Katholiko-luostarille saakka. Olemme käyneet Katholikolla niin monta kertaa, että nyt päätimme istahtaa sopivaan paikkaan ja vain nauttia Akrotirin rauhasta; kaukana kulkevasta vuohesta kertovasta kellon kolinasta, lämpimänä paistavasta talviauringosta, karun kauniista maisemasta ja raikkaasta merituulesta.

LUKUVINKKI: Luostareita ja salainen ranta Akrotiri-niemellä

B – Bossa Nova

Geranissa sijaitseva ravintola Bossa Nova on alueen harvoja ravintoloita, jotka ovat auki ympäri vuoden. Gerani on meidän kotimatkan varrella, joten talviaikaan aina toisinaan poikkeamme Bossa Novassa syömässä sen meille kätevän sijainnin vuoksi.

Ja onhan Bossa Novassa muutakin hyvää kuin sen sijainti: etenkin aurinkoisena talvipäivänä ravintolan terassilla on mukava paistatella päivää, syödä herkullista shakshukaa ja kenties siemailla palan painikkeena yksi ravintolan kymmenistä erikoisoluista.

C – Cressa Corona Boutique Hotel

Näinä aikoina Rethymnonissa sijaitseva Cressa Corona -hotelli ei ehkä ole kovin tyytyväinen hotellinsa nimeen, mutta toivottavasti se ei vaikuta hotellin varauksiin sitten, kun virus on selätetty ja Kreikka antaa luvan avata hotellit jälleen.

Joulun alla teimme viikonloppureissun Rethymnoniin, ja yövyimme jo toistamiseen vanhassakaupungissa sijaitsevassa muutaman huoneen hotellissa. Suosittelin Cressa Coronaa myös työkaverilleni, ja hänkin oli paikkaan todella tyytyväinen.

LUKUVINKKI: Vinkkejä Rethymnoniin

Deliana 3/2020

D – Deliana

Talven viimeiseksi retkeksi jäi päiväretki Deliana-rotkoon, joka on ollut meidän suosikkipaikkojamme ensimmäisestä talvesta saakka. Mutta jotain kertonee Kreetan nähtävyyksien paljoudesta se, että edellisestä Delianan-retkestä ehti vierähtää yli puolitoista vuotta. Ainainen dilemma on se, että mennäkö hyväksi havaittuun paikkaan uudestaan, vai nähdäkö jotain uutta!

Viime talven järkyttävissä tulvissa Deliana sai tuta veden voiman, sillä rotko ei ole enää entisensä. Ennen helppo kävelyreitti – jonka pystyi jopa kulkemaan autolla! – muuttui suuria kivenmurikoita täynnä olevaksi rotkoksi ja siten haasteelliseksi kiveltä toiselle pomppimiseksi, jonka jouduimme luovuttamaan noin puolen kilometrin jälkeen.

LUKUVINKKI: Patikointia Kreetalla: Deliana-rotko

E – Enasma & Lake Café

Tänä talvena olen käynyt lukuisia kertoja Agia-järvellä: toisinaan olen pistäytynyt siellä kotimatkalla töiden jälkeen, joskus viikonloppuisin kävelyllä ja muutaman kerran lounaalla.

Järven rannalla on kaksi ravintolaa, joista Enasma on pienempi ja tunnelmallisempi, ja Lake Café suurempi ja hälyisämpi suositun lasten leikkipaikan vuoksi. Lake Café tulee kuitenkin valittua useammin, sillä kahvilan isoista ikkunoista avautuu upea näkymä järvelle ja taustalla kohoaviin lumihuippuisille vuorille. Ja talviarkipäivisin siellä ei juuri lapsia olekaan, joten maisemasta ja taivallisesta kana-souvlakista saa nauttia rauhassa!

LUKUVINKKI: Agia-järvi on mainio retkikohde Länsi-Kreetalla

Agia-järvi, Kreeta

G – Gregorys

Gregorys-ketjun kahvilat (Γρηγόρης) eivät petä koskaan! Etenkin autoretkellä on varma valinta pysähtyä teiden varsilla oleviin Gregoihin välttääkseen kahvipettymyksen ja saadakseen välipalaksi muutakin kuin vain tyypillisiä kreikkalaisia (hyvin rasvaita) piiraita. Olen usein myös napannut Gregoryksestä tuoreen appelsiinimehun ja salaatin töihin mukaan, jos olen käynyt aamulla Hanian keskustassa asioilla.

H – Halepa

Halepa on historiallinen alue Hanian itäpuolella, joka on aikaisemmin ollut oma kaupunkinsa, mutta on nyt yksi Hanian viihtyisimmistä kaupunginosista. Halepaan on mukava mennä kävelylle ja ihastelemaan hulppeita rakennuksia etenkin silloin, kun ei kaipaa Hanian keskustan hälinää. Samalla täytyy aina poiketa meren rannassa, Halepan kyljessä olevalla Tabakarian alueella. Miten minä näen sen tulevaisuuden hipsterialueena? Toivottavasti sellainen siitä tuleekin – potentiaalia ainakin on!

I – Ihmiset

Syksyllä aloitin uusissa työtehtävissä ja kiitos niiden, olen saanut talven aikana työskennellä enemmän kreikkalaisten kanssa kuin edeltävän kahden vuoden aikana yhteensä! Työpaikkani on pohjoismaalainen ja siten suurin osa työntekijöistämme on Pohjoismaista, mutta onneksi meillä on muutamia paikallisiakin töissä. Kreikkalaiset kun ovat tietenkin ihan parasta seuraa, myös töissä!

J – Joulu

Viime joulu oli meidän toinen joulu Kreetalla, sillä ensimmäisenä talvena vietimme joulun Espanjan Benalmádenassa. Thomas oli jouluaaton töissä, joten vietin päivän itsekseni: söin aamupalaksi riisipuuroa, kuuntelin joulumusiikkia, kävin kävelyllä eväänäni pipareita ja termospullossa glögiä.

Illalla tapasimme Thomaksen kanssa Hanian keskustassa ja kävimme illallisella. Joulupäivänä tein porkkanalaatikkoa, mutta muuta perinteistä jouluruokaa meillä ei ollut, koska en niitä kaivannutkaan – jos ei sitten Aladdin-suklaakonvehteja lasketa?

K – Kolymbari

Olen käynyt Kolymbarissa lukuisat kerrat, enimmäkseen kylläkin vain Milos-merenrantakahvilassa istuskelemassa. Tänä talvena päätimme käydä patikoimassa Kolymbarista lähtevän reitin, mutta patikka jäikin lyhyeen kun syrjäisellä polulla tuli vastaan hurjana haukkuva koira. Jouduimme kääntymään takaisin ja jopa ottamaan muutaman juoksuaskeleen ennen kuin koira jätti meidät rauhaan. Mutta matka loppui siihen ja palasimme Kolymbariin vain tunnin lenkin jälkeen.

Kolymbarin kaupunki sijaitsee aivan Rodopos-niemen kainalossa, ja Miloksessa pidetyn kahvihetken jälkeen päätimme tutustua niemeen auton kyydissä. Ja vau, mikä maisemareitti niemeltä löytyikin!

L – Laganon

Hanian keskustassa Daskalogianni-kadulla sijaitseva Laganon-ravintola on meidän suosikkipaikkamme, kun tekee mieli hyvää ja edullista pastaa. Annokset ovat sen verran isoja, että yhdestä riittää kahteen ateriaan, joten otammekin loput aina mukaan – tai sitten käymme hakemassa pasta-annokset kotiin vietäviksi.

M – Meteora

Talvilomalla kävimme Keski-Makedoniassa sijaitsevassa Thessalonikin kaupungissa, ja teimme sieltä käsin päiväretken Meteoran luostareille. Olen käynyt Meteorassa muutaman kerran aikaisemmin, kun työskentelin kesän 2013 Pargan pikkukylässä, mutta olen halunnut päästä käymään siellä uudestaan.

Ja olihan se edelleen huikea kokemus – jopa pilvisenä talvipäivänä!

N – Nama

Uutta vuotta juhlimme Hanian Nama-ravintolassa. Syyskuussa olin ollut viettämässä paikassa työpaikan juhlia, mutta sen jälkeen ravintola oli uusittu täysin ja oli mukavan fiini paikka päättää 2010-luku.

Tai mitä minä yritän huijata, eihän se vuosi siellä päättynyt: suunnitelmistamme poiketen päätimme mennä kotiin jo ennen vuoden vaihtumista. Istuimme ulkona kissat sylissä, joimme lasilliset ja katsoimme Tanskan kuningattaren uudenvuodenpuheen. Ollaan me niin villejä!

Mutta Namaan täytyy mennä uudestaankin, kunhan ravintolat taas aukeavat ja ulkonaliikkumiskielto päättyy!

O – Omalos

Ylhäällä Lefka Ori -vuoristossa sijaitseva Omaloksen kylä on talvisin suosittu päiväretkikohde länsikreetalaisten keskuudessa vuorilla olevan lumen vuoksi. Omalokseen ja siellä sijaitsevaan Xyloskalo-ravintolaan on helppo ajaa hyväkuntoisia ja lumettomia teitä pitkin, eikä ajomatka kestä Haniasta juuri tuntia kauempaa.

Me kävimme Omaloksessa helmikuun ensimmäisenä päivänä, joka oli ihanan aurinkoinen ja siten siis täydellinen päivä viettää muutama tunti korkeiden luminietosten keskellä, upeissa vuorimaisemissa.

LUKUVINKKI: Lunta Kreetalla! (Eli päiväretki vuorille)

P – Preveli

Prevelin ranta sijaitsee Kreetan etelärannikolla, noin puolentoista tunnin ajomatkan päässä Haniasta. Teimme rannalle ja rannalta alkavaan palmupuumetsään päiväretken eräänä aurinkoisena talvipäivänä. Prevelin ranta itsessään ei ole kummoinen, mutta näkymät ylhäältä ovat huikeat ja palmupuumetsä on ehdottomasti kokemisen arvoinen! Samalla reissulla kävimme myös Prevelin luostarissa ja Plakiaksen pienessä merenrantakylässä.

R – Rethymnon

Rethymnonin kaupunki on aina niin ihana – ja erityisen upea se oli joulua edeltävänä viikonloppuna jouluvalaistuksessaan! Vaikka reissu ei sinänsä mennyt ihan putkeen, sillä jouduin keskellä yötä viettämään pari tuntia sairaalassa astmakohtauksen vuoksi, en antanut sen vaikuttaa fiilikseeni. Seuraavana aamuna kyllä hieman väsytti, mutta sähköpotkulaudalla huristelu pitkin Rethymnonin rantabulevardia ja lähes kymmenen vuoden takaisia kotikatujani kadotti vähäisten yöunien aiheuttaman uupumuksen kehostani hyvin tehokkaasti.

LUKUVINKKI: Rethymnon yhdessä iltapäivässä

S – Salis

Salis on yksi (monista) suosikkiravintoloistamme Haniassa, ja siellä söimme jouluaaton illallisen. Kävimme Saliksessa talven aikana muutaman muunkin kerran syömässä, sillä ruoka on siellä hyvää, viinilista kattava ja paikka todella viihtyisä.

T – Thessaloniki

Kuten sanottua, kävimme talvilomalla Thessalonikissa. Vaikka kaupunki ei sittenkään ollut meidän makuun (taitaa olla niin, että mitkään isot kaupungit eivät ole enää mieleemme – meistä on tainnut tulla Kreetalla rauhaa ja hiljaisuutta rakastavia maalaisia…), oli kuitenkin upeaa päästä vihdoin näkemään monien kehuma Thessaloniki omin silmin.

Untitled

U – Uusi auto

Epäsäännöllisten työaikojemme vuoksi meidän oli vihdoin myönnettävä, että tarvitsemme toisen auton. Tähän saakka olemme molemmat joutuneet venymään ja joko menemään töihin liian aikaisin tai odottamaan työvuoron päätyttyä pitkän tovin, että toinen tulee hakemaan, tai kulkemaan työmatkaan käytettävän ajan triplaavalla kimppakyydillä. Mutta uusien työtehtävieni vuoksi työaikani saattavat olla mitä vain, eikä samalla autokyydillä kulkeminen enää onnistunut.

Päätimme siis ostaa toisen auton – jonkun pienen, käytetyn ja edullisen, ihan vain työmatkoja varten. Pitkän säätämisen, useissa autokaupoissa käytyämme ja liian paljon hevonpuppua kuunneltuamme, löysimme vihdoin autokauppiaan joka antoi luotettavan vaikutelman itsestään. Hän jopa möi meille budjettiamme halvemman auton, ja tyytyväisinä ajoimme kotiin näppärällä Nissanilla. Neljä kuukautta myöhemmin olemme edelleenkin tyytyväisiä autoomme, josta tulikin ykkösauto eikä kakkosauto, jota alunperin lähdimme ostamaan.

V – Venetsialainen satama

Kaikki Haniassa käyneet ovat aivan varmasti käyneet myös venetsialaisessa satamassa – onhan se kaupungin tunnetuin nähtävyys. Talvella satama on kesäkuukausia huomattavasti hiljaisempi, mutta on siellä elämää talvellakin! Meidän suosikkipaikkamme satamassa on ehdottomasti Aroma, sillä sieltä saa hyvää kahvia, hyvää ruokaa – ja montaa erilaista Charma-olutta, jos sille päälle sattuu!

X – X, eli salainen paikka

Vain hieman päälle kymmenen minuutin ajomatkan päässä kotoamme on aivan huikea paikka, jota kutsumme Viewpointiksi. Emme ole kertoneet tästä paikasta kenellekään, sillä emme halua muiden sitä löytävän. Ja hyvin se on paikallistenkin tietämättömissä pysynyt, sillä niinä kymmeninä kertoina kun olemme salaisessa paikassa käyneet joko vain istuskelemassa (toisinaan otamme tuolit sinne mukaan) tai kävelemässä pitkin lukuisia oliivipuuterasseja, ei vastaan ole tullut yhtäkään ihmistä.

Mutta jos totta puhutaan, eihän tämä paikka mikään salaisuus oikeasti ole, sillä jokuhan nuo oliivipuut omistaa ja lähellä on pari vuokrattavaa villaakin, mutta ainakaan kovin moni ei tästä paikasta tiedä. Ja hyvä niin, sillä tämä on meille niin tärkeä hengähdyspaikka, jossa käymme useasti etenkin talvisin.

Y – Yllätysretken upeat maisemat

Kreeta on todella, todella suuri saari. Olen viettänyt täällä elämästäni noin 3,5 vuotta, enkä edelleenkään voi sanoa nähneeni koko saarta – jos voisin edes silloin, jos olisin asunut täällä vaikkapa 20 vuotta.

Tämä fakta palautui hyvin selvästi mieleeni kun eräänä tylsänä talvipäivänä vain hyppäsimme auton kyytiin ja lähdimme ajelulle ihan tähän lähistölle vain. Päädyimmekin näkemään jälleen kerran huikeita, entuudestaan tuntemattomia, maisemia – ja ihan vain muutaman kymmenen kilometrin ajomatkan aikana. Kreeta yllättää edelleen!

LUKUVINKKI: Harmaa talvipäivä Kreetalla, eikä mitään tekemistä?

Å – Kuten Ruotsi, kuten Skandikauppa, kuten Litchi

Haha, hieman kaukaa haettua? No, mitäs muutakaan å-kirjaimesta tulee mieleen kuin rakas länsinaapurimme!

Hanian Mourniesin kaupunginosassa on Skandikauppa Litchi, joka etenkin talvikuukausina on pohjoismaalaisia herkkuja kaipaavan pelastus – kesäisin kun tuttuja karkkeja saa lähes jokaisesta Hanian rannikon pikkukaupasta. Irtokarkkea, salmiakkia, Fazerin suklaata, Turkinpippureita, juustonaksuja, jouluksi pipareita ja glögiä…. Mmmm…

Ä – Äänikirjat ja podcastit

Äänikirjat taisivat olla Ä-kirjaimen kohdalla jo kesän 2018 aakkosissa, mutta samalla mennään nytkin! Äänikirjat ovat nimittäin olleet minulla suurkulutuksessa jo pari vuotta, eikä loppua näy. Etenkin koleina ja sateisina talvipäivinä ei ole parempaa kuin joko vain loikoilla sohvalla viltin alla, neuloa villasukkia tai tehdä ruokaa äänikirjaa kuunnellen. Tai podcastia! Toistaiseksi ainoa kuuntelemani podcast on mahtava Jetlagissa, josta olen kuunnellut lähestulkoon jokaisen jakson.

Ja tietenkin maailman paras Auta Antti! Voisiko sitä saada lisää, kiitos?!

Piditkö lukemastasi?
Seuraa blogia Instagramissa | Blogit.fi:ssä | Facebookissa | Bloglovinissa

1 comment
  1. Millaisia talvet Kreetalla ovat? Niinkuin lämpötilat ym. Täytyykö osata hyvin kreikan kieltä, että voi tehdä siellä töitä?