Lentoyhtiökokemus: Ensimmäistä kertaa Ryanairin kyydissä

Blogin kaikkien aikojen toiseksi luetuin juttu on vuosi sitten kirjoittamani Ryanair – kun lentomatkustaminen on liian halpaa, jossa kerroin Tanskan ammattiliiton savustaneen Ryanairin toimipisteen Kööpenhaminasta pois liian alhaisten palkkojen vuoksi. Kommenteissa vannoin, että “tulen valitsemaan aina toisen lentoyhtiön, vaikka sitten maksaakin enemmän, mutta en aio tukea tällaista toimintaa”.

No, kuinkas kävikään. Never say never ja niin edelleen. Kun alkukesästä suunnitelin kesäloman soolomatkaani, päätin lähteä sinne, minne halvimmalla pääsisin. Arvaatte varmaan, mikä lentoyhtiö oli niin edullinen, että kilpailijat jäivät kauas taakse? Jouduin pikkaisen nieleskelemään ja pohtimaan periaatteideni pitävyyttä, sillä Ryanairin lento Kööpenhaminasta Budapestiin maksoi vain 70 euroa, kun seuraavaksi halvin vaihtoehto maksoi tuplat – eli saman verran kuin koko minun kolmen lennon reitti yhteensä.

image

Niin siinä sitten kävi, että vedin verhot ikkunoiden eteen, kaivauduin läppärin kanssa peiton alle piiloon ja varasin elämäni ensimmäiset Ryanairin lennot. Kädet pystyyn; en minäkään ole täydellinen. Kaikki kolme lentoa, Kööpenhamina-Budapest, Budapest-Pisa ja Bologna-Köpis, maksoi yhteensä noin 135 euroa.

Puolustelin tekoani sillä, että ainakin kahden lennon työntekijät ovat suurella todennäköisyydellä unkarilaisia, joten heille Ryanairin palkka on varmasti ihan hyvä. Kai…

Millainen kokemus Ryanairilla lentäminen sitten oli? Ensimmäisen lennon jälkeen hahmottelemani postaus otsikolla “Viisi syytä miksi aion jatkossakin vältää Ryanairilla lentämistä” kertoo jo aika paljon – vaikkakaan viittä syytä en koskaan saanutkaan listattua.

image

Hirvee ressi!

Suhteellisen paljon matkustaneena en ole koskaan aikaisemmin kokenut samanlaista stressiä kuin ennen ensimmäistä Ryanairin lentoa. Kaikki alkoi siitä, kun Thomas kysyi lähtöpäivän aamuna olinko tulostanut koneeseennousukortin. En tietenkään ollut, sehän oli minulla puhelimessa. Mutta se ei ilmeisesti riitä: Thomas on työssään Köpiksen kentällä joutunut printtailemaan panikoiville Ryanairin matkustajille boarding passeja, kun mobiiliversio ei siellä kuulemma käy. SIIS MIKSEI KÄY?

Lento oli vasta työpäivän jälkeen, joten töissä kyselin Ryanairilla lentäneiden perään. Löysin vain yhden, joka suositteli ehdottomasti printtaamaan koneeseennousukortin paperille. No kyllähän se tälle lennolle onnistuu täällä töissä, mutta pitääkö minun stressata tulostimen löytymisen kanssa myös Budapestissa ja Italiassa?! Ei terve…

Tästä stressaantuneena mieleeni vyöryi kaikki muut kauhutarinat Ryanairin rahastuksesta ja pienistä pränteistä, ja paniikissa selasin loppupäivän lentoyhtiön nettisivuja läpi: sieltä varmasti löytyy muitakin ylläreitä. Minkä kokoinen käsimatkatavara saa olla? Minulla on varmasti aivan liian iso veska, ihan varmasti! Äääk! En lennä Ryanairilla enää ikinä, ei ne halvat hinnat ole tällaisen stressin arvoista!

image

Lentokentän kaukaisin portti

Kööpenhaminan kenttä on iso, mutta koskaan aikaisemmin en ole joutunut kävelemään portille niiiin kauaa. Käveltyäni kymmenen minuuttia yhtä käytävää, en ollut päässyt vieläkään perille. Halvimmat portit on tietenkin kauimpana, mutta että näin kaukana?

Päästyäni perille tyypit odotti jo jonossa, joten vilautin koneeseennousukorttiani ja astuin jonon hännille. Ja tässä sitä sitten odotettiin ja odotettiin ja odotettiin. Olimme lasisessa karsinassa, jonne kesäkuun ilta-aurinko paistoi suoraan sisään, muodostaen hikikarpaloita otsalle ja pitkin selkää. Onneksi oli se paperille tulostettu kortti, jolla pystyi leyhyttelemään ilmaa kasvoille.

Kuvittelin, että jono alkaa liikkua ihan näillä näppäimillä, ja pääsemme bussilla koneeseen – kunnes näin, että kone kaartoikin lasikoppimme eteen, päästäen matkustajat ulos. Siis mitä, se kone laskeutui vasta nyt? Olin seisonut jonossa auringonpaisteessa jo ikuisuudelta tuntuvan ajan, ilman mahdollisuutta istua alas tai mennä vessaan, ja se kone laskeutui vasta nyt! En enää ikinä matkusta Ryanairilla!

(Samanlaista jonottamista oli myös Budapestissa odottaessani Pisan lentoa, mutta Bolognassa kaikki sujui yhtä mukavasti kuin millä tahansa lentoyhtiöllä.)

image

Lento(epä)mukavuus

Varsinaisesta lennosta minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa: kaikki kolme lentoa olivat tasaisia, eikä tällainen lentopelkoinen, joka tarkkailee aina kaikkea lennolla tapahtuvaa aistit valppaina, huomannut Rayanairin lennoissa mitään muista lentoyhtiöistä poikkeavaa.

Paitsi sen, että Ryanairin matkustamojen sisustus ei ole kaikkein rentouttavimmasta päästä, sillä yhtiön tunnusvärejä sinistä ja keltaista on kaikkialla. Istuintaskuja ei ole, eikä siis myöskään inflight magazinea. En löytänyt nappia, millä selkänojan saa taakse, joten etsin joko puolihuolimattomasti, tai sitten istuinta voi pitää vain yhdessä asennossa. Ryanair on selvästi suunniteltu vain siirtämään ihmisiä paikasta toiseen, joten mitään mukavuuksia ei näillä lennoilla näköjään kannata odottaa.

Suurempia miinuksia olivat aivan järkyttävän paha muutaman euron arvoinen kahvi (edes viisi maitoannosta ei peittänyt sen kitkerää makua), sekä se, että Pisan lennolla myytiin törkeän ylihintaisia bussilippuja kentältä Pisaan. Koneessa lopun hinta olisi ollut muistaakseni viisi euroa, mutta kentältä ostaessa 1,30 €. Totta kai Ryanair (kuten mikä muu firma tahansa) tekee tässäkin bisnestä, mutta että lähes nelinkertainen hinta? Onneksi olin viisaampi, ja jätin bussilipun ostamisen kentälle.

Ensimmäisellä lennolla taisin pienesti tirskahtaa nauruun, kun näin stuertilla rintataskussaan passin, kännykän ja lusikan. En voinut olla miettimättä, että eikö henkilökunnalla ole paikkaa omille henkilökohtaisille tavaroille – saati sitten lupa käyttää firman ruokailuvälineitä?

image

Summa summarum

Loppujen lopuksi mikään näistä kohdista ei ole niin suuri epäkohta, minkä vuoksi en koskaan enää Ryanairilla matkustaisi: sitten kun koneeseen on päässyt, on jo voiton puolella, sillä eniten ärsytystä minulla aiheutti kaikki ennen lentoa tapahtuneet asiat. Yllättäen se ainainen stressin aihe liian painavasta ja liian suuresta käsimatkatavarasta ei ollut Ryanairilla ongelma: suhteellisen suurta kassiani ei punnittu tai mitattu kertaakaan.

Lennot olivat täysin ajallaan, kaikki sujui hyvin, mitään pelkäämiäni yllärimaksuja ei tullut, vaan pääsin edullisesti paikasta toiseen. Seuraavalla kerralla osaisin ottaa rennommin jo ennen lentoa, enkä panikoisi sitä, että kaikki tulee varmasti menemään mönkään ja joudun maksamaan ties mitä ekstrakuluja. Eri asia sitten on, että tuleeko seuraavaa kertaa, sillä ei tästä minun lempilentoyhtiötäni tullut. Minua edelleenkin mietityttää halpojen hintojen varjopuoli, enkä ole kovinkaan tyytyväinen siihen, että sorruin epäkohdista huolimatta lentämään Ryanairilla.

Se, että tarvitseeko Ryanairin lennoilla tosiaankin olla koneeseennousukortti printattuna, ei minulle selvinnyt. Kööpenhaminassa jonottaessamme suurella osalla porukasta näkyi paperi olevan, enkä sitten alkanut ottaa asian tiimoilta riskiä muillakaan kerroilla. Bolognassa pyytäessäni hotellin vastaanottoa tulostamaan lipun, oli ensimmäinen kysymys “lennätkö Ryanairilla?”, ja vastattuani myöntävästi suostuttiin printtaamiseen.

Oliko tämä vain sattumaa? Olisinko pärjännyt Ryanairin sovelluksessa olevalla boarding passilla?

17 comments
  1. Kyllähän tuolla lentää, mutta on tosiaan ollut kyseinen lentoyhtiö useaan otteeseen mediassa juurikin tuon henkilöstön huonon kohtelun vuoksi. Pitkiä työpäiviä, matalat palkat, lentäjät lentää sairaana jne. Toistaiseksi ainakaan ei ole mitään isompaa tapahtunut.

    1. Onneksi ei ole mitään isompaa tapahtunut – ja toivottavasti ei tapahdukaan! Olen tämän reissun jälkeen lentänyt Ryanairilla kuutisen lentoa lisää, ja kyllähän se ihan hyvin toimii. Mutta mitään spesiaalia ei kannata odottaa, enkä suosittele muutamaa tuntia pidemmille lennoille.

  2. Matkustamon värit lienevät räikeät, jotta ihmiset pysyisivät hereillä ja ostaisivat oheistuotteita?

    1. Näin voi olla! Ei se matkustamo muutenkaan niin mukava ole, että siellä olisi rentouttava nukkua. Liekö edes saa selkänojaa alas, itse kun en ainakaan nappia onnistunut löytämään…

  3. Matkustamon värit lienevät räikeät, jotta ihmiset pysyisivät hereillä ja ostaisivat oheistuotteita?

  4. Mä oon lentänyt raiskilla jo niin kauan kun se on ollut ja moneen eri kohteeseen. Ei mitään muuta huonoa sanottavaa kuin istuinmukavuus eli ahtaasti istua. Tätäkin on ilmeisesti muutettu kun huomasin viime lennolla että polvien penkin väliin jäi vielä 10 senttiä tilaa. Sitä boarding passia ei todellakaan tarvitse tulostaa vaan raiskilla on oma appi ja sen saa kätsysti puhelimeen. Yhden kerran tampereella sanottiin ettei heillänole lukijaa ja tiedot oli kuitenkin siellä koneella joten riitti ihan passi. Mä olen kokenut enemmänkin et isoilla laentoyhtiöillä on stressaavaa matkustaa koska turvatarkastusjonot on aina ihan hillittömät ja porteille älyttömän pitkä matka. Ryanairilla taas kohtuulliset ja jonot vetää nopeaan. Palvelu on aina ystävällistä ja viimesellä 8 lennolla oon saanut halutessasi käsimatkatavarat ilmasiksi ruumaan. Mun mielestä Finnair on nykyään ihan pohjanoteeraus. Matkalaukuista saa maksaa extraa siinä missä halppisyhtiöillä ja ruokaakaan ei enää saa niinkuin ennen. En nää hirveetä eroa halppisyhtiöihin. Raiskilla saa lisäksi ostettua lennon vaan yhteen suuntaan kun taas finnairilla hinta tuplaantuu jos haluat vaan menon ilman paluuta. Ja mitä tulee sinikeltaiseen sisustukseen, lapsen kannalta se on vaan etu. Mun alle 1v. on ainakin ihan innoissaan väreistä ja siitä turvaohjeesta mikä on selkänojassa. Käy kuvakirjasta 😊

    1. Mä en kiinnittänyt mitään huomiota siihen, että lennoilla olisi ollut jotenkin erityisen ahdasta. Joten ehkä ne on parantaneet sitä, eivätkä laita rivejä ihan niin tiivisti kuin ennen.
      Hyvä pointti tuo, että Ryanairilla tosiaankin pystyy kätevästi ja edullisesti ostamaan yksittäisiä lentoja, eikä edulliset lennot koske vain meno-paluuta!
      Ja kiitos tiedosta, että boardaria ei todellakaan tarvitse tulostaa vaan se appi toimii sittenkin! :D Tämä asia tosiaankin vaivasi minua, kun en voinut millään ymmärtää, että miksi se koneeseennousukortti apissa ei muka riittäisi.

  5. Silloin kun Ryanair vielä lensi Tampereelta, käytin sitä useamman kerran Suomen-matkoillani. Rooma (Ciampino), Perugia, Pisa, Bergamo, Frankfurt-Hahn, Stansted, erilaisina yhdistelminä, miten parhaiten aikataulut ja hinnat sopivat. Kaikki sujui yhtä hyvin kuin muillakin yhtiöillä. Printattu maihinnousukortti ja laukun punnitus kotona ennen lähtöä ehkä auttoivat asiaa. Aikataulut pitivät ja koneen nuori henkilökunta palveli tehokkaasti. Kokonaisuus ihan positiivinen!

    1. Aikataulut Ryanairilla tosiaankin tuntuu pitävän hyvin. Myöhästymiset onkin kalliita, joten siinäkin mielessä on ymmärrettävää, että halpalentoyhtiön kannattaa panostaa erityisen hyvin aikatauluissa pysymiseen. Kiitos kommentista!

  6. Minä olen ihan tyytyväinen Ryanairilla matkustava. Juuri hetki sitten kirjoittelinkin omia kokemuksiani. Itse olen lentänyt Tampereelta, Saksan Bremenistä ja Frankfurth-Hahnista sekä Kroatian Zadarista. Missään näissä ei ole joutunut mihinkään karsinaan jonottelemaan. Nykyään saa olla mukana kaksi käsimatkatavaraa (ilmaiseksi) ja meilläkin oli viimeksi kaikilla omat lentolaukut ja lisäksi kaikilla omat pikkuveskat/kameralaukku eli meidän perheellä yhteensä 10 laukkua! Ei mitään valituksia (kunhan ovat oikean kokoisia). Me on aina printattu boarding passit etukäteen, myös paluumatkalle. Meillä on siis aina ostetut paikkaliput (olikohan 5€), jolloin check innin voi tehdä huomattavasti etukäteen. Näin ei tarvitse kohteessa etsiä tulostinta. http://www.rantapallo.fi/lempipaikkojani/2016/08/05/lentoyhtiokokemus-ryanair/

    1. Varmasti johtuu täysin lentokentästä, että millaiset olot siellä on kaikkein halvimmilla porteilla. Hyvällä tuurilla ei koneeseen noustessa huomaa mitään eroa muihin lentoyhtiöihin, mutta huonolla tuurilla saattaa just joutua karsinaan odottamaan. Ja jossakin netin syövereissä naureskeltiin sille, että priority-lipun ostaminen ei aina merkitse muuta kuin sitä, että pääsee ensimmäisenä bussiin odottamaan – kaikkialla kun ei pääse koneeseen suoraan portilta tuubia pitkin.
      En tiennytkään, että mukana saa olla lentolaukun lisäksi vielä pikkuinen laukku! Näin mulla taisi ollakin, mutta olin jättänyt isompaan laukkuun sen verran tilaa, että käsiveska mahtuu sinne. Niin kun piti EasyJetin lennoilla olla. Mutta kiva tietää, kiitos tästä :)

  7. Kuulostaa hieman samalta kuin amerikkalainen haloalentoyhtiö Spirit, mitä tulee noihin boarding passeihin ja matkatavaroihin. Edes käsimatkatavara ei kuulu lipun hintaan (käsilaukku saa olla) ja printtaamattomasta boarding passista veloitetaan joku kymppi kentällä… Itse olen Spiritillä lentänyt vain kerran Costa Ricaan. Muuten USAn sisällä lennellessä hinnat ovat usein olleet lähes samaa hintaluokkaa matkustusmukavuudelta parempien lentoyhtiöiden kanssa, joilla ei rahasteta jokaisesta mahdollisesta asiasta, joten olen valinnut mielummin sitten ns. “paremman” lentoyhtiön. Palkat kyllä Spiritillä taitaa olla hyvät tai jopa paremmat, kuin jollain muilla yhtiöillä. Ainakin näin olen kuullut ystäväni pilottimieheltä (joka itseasiassa on nykyään Spiritillä töissä). Ryanairilla en ole koskaan lentänyt, enkä tiedä tulenko lentämäänkään… Ehkä jos hinnoissa olisi aivan tosi huima ero. Näin vanhetessa alkaa lentomukavuutta oikeasti arvostaa yhä enemmän ja enemmän ja siitä voi välillä maksaa vähän ekstraakin:)

    1. No tuo Spirit kuulostaa vielä Ryanairiakin halvemmalta lentoyhtiöltä kun ei edes käsimatkatavara kuulu lennon hintaan… Tai siis halvemmalta muuten kuin hinnan suhteen, jos kerta matkustusmukavuudelta paremmat lentoyhtiöt maksaa suht saman verran! Mutta ehkä tuolla tavalla Spirit sitten mahdollistaa henkilökunnalle paremmat palkat, mikä ei kyllä ole yhtään huono juttu! :)

  8. Mä olen pariin otteeseen lentänyt Pirkkalasta Ryanairilla, kun on tullut tamperelaisena niin paljon helpommaksi ja halvemmaksi kuin ajaa Helsinkiin. Aina olen printannut maihinnousukortin ja ollut siinä käsityksessä, että niin on tehtävä lisäkulut välttääkseen.

    1. Okei, hyvä tietää että se kortti pitää oikeasti olla tulostettuna. En vain ymmärrä miksi, jos kentällä on toiminnassa lukijat, jotka pystyy lukemaan kännykän näytöltä…

  9. Yyh, onneksi eivät lennä Helsingistä niin ei tule edes houkutusta astua kyytiin. Koitan kyllä vältellä viimeiseen asti. Varmaan jo tuonne edelliseen postaukseesi silloin kommentoin jostain siskoni näkemästä dokumentista, jonka mukaan Ryanair aiheuttaa jatkuvia vaaratilanteita lentokentillä esimerkiksi bensakuluissa säästämisen vuoksi ja niin edelleen. Tiedä sitten miten paikkansapitävää mutta en yllättyisi…

    Ja taisin nähdä juuri jonkun lehtijutun, että nyt matkustamot aiotaan liimata täyteen räikeän värisiä mainoksia. Siis kaikki tavarahyllyt ja selkänojat jne. Hyi. :D

    1. Niitä mainoksia oli jo nyt ihan riittävästi, ei kai niitä enempää tule!? Todella rentouttavaa matkustamista kun koko matkustamo on kaikissa sateenkaaren väreissä :D
      Noista turvallisuusjutuista oli paljon keskustelua siinä minun aikaisemmassa Ryanair-postauksessa. Yllättävän paljon löytyy eriäviä mielipiteitä asiasta, dokumenteista ja lehtiartikkeleista huolimatta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *