Ensikertalaista hemmoteltiin autolomalla Andalusiassa

Vietimme juuri uskomattoman upeat kymmenen päivää autoillen Espanjan Andalusiassa. Kaikki oli minulle uutta ja mielenkiintoista, sillä vaikka olen viettänyt elämästäni Espanjan saarilla kymmenisen kuukautta, en ollut kertaakaan aikaisemmin käynyt Manner-Espanjassa paria lentokenttää lukuun ottamatta.

Aloitimme reissumme lentämällä Mallorcalta Málagaan ja ottamalla sieltä alle uudenkarhean Renault Meganen. Málagaan tutustuminen jäisi loppureissuun, sillä ajoimme moottoritietä kaupungin ohi ja jatkoimme vielä jonkun tovin eteen päin ennen kuin käännyimme kohti pohjoista ja kiemurtelevaa vuoristotietä.

Cómpeta & Canillas de Albaida

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Cómpeta, 18 kilometrin päässä Aurinkorannikolta sijaitseva noin 4000 asukkaan vuoristokylä. Olimme varanneet huoneen pienestä Bed & Breakfast -majoituksesta, jossa viihdyimme hollantilaisen eläkeläispariskunnan vieraina kaksi yötä. Parin päivän aikana kiertelimme Cómpetan pieniä kujia, ihastelimme kylän idyllisyyttä ja kävimme myös viereisessä, Cómpetaakin pienemmässä, Canillas de Albaida -kylässä.

Nerja

Nerja on Thomaksen lapsuuden lomien viettopaikka, joten hän halusi näyttää kaupungin minulle. Emme jääneet meren rannalla sijaitsevaan Nerjaan yöksi, mutta vietimme siellä mukavan iltapäivän nauttien Cómpetaa ja Canillas de Albaidaa vilkkaamman kaupungin vilinästä.

Olimme pohtineet pikaisesti vaihtoehtoja seuraavasta pysähdyspaikasta, mutta emme olleet tehneet vielä päätöstä. Vasta syötyämme ja kierreltyämme Nerjaa riittävästi, pysähdyimme kahvitauolle miettimään seuraavaa siirtoa.

Granada

Granada ei ollut käynyt mielessämme lainkaan, sillä emme tienneet kaupungista yhtään mitään. Nerjan kahvilassa istuessamme tutkailin karttaa ja ehdotin enempää miettimättä Granadaa seuraavaksi kohteeksemme. Päätös oli helppo tehdä, kun löysimme kaupungista hyvän ja edullisen hotellin.

Ja vau, mikä paikka Granada onkaan! Mieletön helmi, josta en ollut kuullut mitään nimeä enempää. Vietimme kaupungissa ikimuistoisen tapas-illan ja seuraavana päivänä tutustuimme Alhambran palatsiin. Granadaan palaan vielä!

Córdoba

Seuraavaksi suuntasimme Meganen keulan kohti Córdobaa. Granadan jälkeen meihin oli vaikea tehdä vaikutusta, mutta kyllä Córdoba siinä kuitenkin aika hyvin onnistui. Harmiksemme emme löytäneet kaupungista yhtä tunnelmallisia bodegoita kuin Granadassa on, ja etsiessämme täydellistä paikkaa jäimmekin lopulta ilman tapaksia.

Olimme ajatelleet olevamme Córdobassa kaksi yötä, mutta viikonlopun korkeat majoitusten hinnat ajoi meidät etsimään edullisimpia vaihtoehtoja. Seuraavan aamun moskeija-katedraalissa vierailun jälkeen istuimme taas auton kyytiin ja vaihdoimme maisemaa.

Álora

Aina ei valinnat mene putkeen, ja Álora olikin koko reissun ainoa pettymys. Ja mikä kamala kyläpahanen se onkaan! Paikka oli meille molemmille entuudestaan täysin tuntematon, mutta olin bongannut kylän nimen selaillessani netistä listoja Andalusian kauneimmista kylistä.

En tiedä mitä nappeja kirjoittaja oli Álorassa käydessään nappaillut, sillä meidän oli vaikea löytää sieltä mitään kaunista ja olinkin yllättynyt löytäessäni kamerasta tämän ihan tunnelmallisen kuvan – todellisuus kuitenkin oli kaikkea muuta kuin tunnelmallinen. Majapaikkamme oli ankea ja pimeä, koko kaupungissa oli auki vain pari ravintolaa, jotka eivät nekään vakuuttaneet meitä. Äärimmäisen huonossa sängyssä nukutun yön jälkeen kaasutimme paikalta heti herättyämme ja tavarat pakattuamme.

El Chorro ja Málagan järvialue

Parasta ankeaan Áloraan menemisessä oli se, että päädyimme viettämään suuren osan seuraavasta päivästä niin sanotulla Málagan järvialueella. Jälleen kerran upeita maisemia, ja vau, miten turkooseja alueen järvet ovat! Täällä sijaitsee myös kuuluisa Caminito del Rey -vaellusreitti (kuvassa).

Ronda

Rondaan saapuessamme auton ulkolämpötilamittarin lukema tippui 14 asteeseen ja taivaalle alkoi kertyä pilviä. Puimme päällemme kaikki mukanamme olevat lämpimät vaatteet ennen kuin uskalsimme lähteä hotellihuoneesta ulos. Hotellihuone oli ihanan lämmin, mutta muutenkin niin viihtyisä Áloran loukon jälkeen, että viileään ilmaan lähteminen houkutteli siksikin todella vähän.

Onneksi kuitenkin lähdimme ulos, sillä Ronda on aivan upea pikkuinen kylä! Illalla alkoikin loppumaton sade, joten kylään tutustuminen jäi vain muutamaan tuntiin. Seuraavana päivänä jäimme sateen vuoksi kahvilaan jumiin useaksi tunniksi, ja sateen hieman tauottua pääsimme juosten suosikkiravintolaamme takkatulen lämpöön.

Huono sää ei loppujen lopuksi haitannut, sillä saimme sen ansiosta hyvän syyn nukkua reissuväsymystä pois. Rondaan tulen vielä joskus uudestaan, sen verran upean vaikutuksen tämäkin andalusialainen kylä minuun teki.

Fuengirola

Matkalla Rondasta Málagaan pysähdyimme muutamaksi tunniksi Fuengirolaan. Olimme harkinneet jäävämme kaupunkiin yöksi, mutta onneksi emme olleet varanneet sieltä majoitusta valmiiksi, sillä sateinen Fuengirola oli niin surkea näky, että sen suosion salaisuus ei valjennut meille. Kuin Aurinkorannikon Playa del Ingles! Ei jatkoon.

Málaga

Reissun viimeiset kaksi yötä päätimme viettää Málagassa, sillä lähtisihän täältä paluulentomme Palmaan aikaisin aamulla. Thomas ei ollut tästä päätöksestä kovinkaan innoissaan, hänen mukaansa kun Málagassa ei ole mitään nähtävää ja mitä vähemmän me siellä aikaa viettäisimme, sen parempi.

Onneksi Thomas kuitenkin suostui olemaan kaupungissa kaksi yötä, sillä hänen kevään Málagan-vierailusta jäänyt tylsä kuva muuttui nyt aivan täysin. Málaga on ihana kaupunki! Upea reissu sai arvoisensa päätöksen, kun kiertelimme Málagan bodegoita, testasimme meille uusia tapaksia, joimme hyvää viiniä ja soodaveteen sekoitettua vermuttia.

Ihana loma, ihana Andalusia!

Pysyhän kuulolla, sillä lukuisia postauksia näistä Andalusian kohteista on luvassa pian!

12 comments
  1. Mielenkiintoisia kohteita.
    Tuo yksi tylsä kylä kuulostaa vähän samanlaiselta kuin muutama käymäni Italian kohde, siis etenkin sellaiset majatalot joissa säästetään sähkössä eikä vieressä ole ainoatakaan ravintolaa tai mitään. Jostain syystä esimerkiksi Padovassa oli kaikki suljettu sen kaksi päivää jotka siellä vietin, vaikka se on kaupunki.

Mites muuten Sevilla joko olette käyneet?:) olisin halunnut Sevillaan Barcelonasta kesällä mutta junaliput oli aina loppuunmyyty, eikä houkutellut +40C helle junassa jos ei ole ilmastointia kun en tiedä onko Espanjan junissa ilmastointi vai ei. Minulla oli liian suuret odotukset Pohjois-Italiaa kohtaan, mutta koin kuitenkin että etelä-Italiassa on ystävällisemmät ihmiset ja enemmän myös nähtävää. Nyt oon noin kahden tunnin päässä Pohjois-Italiasta mutta jotenkin ei huvita mennä kun asiakaspalvelu oli usein tympeää, vaikka tietysti vaikkapa Venetsiassa haluan joskus käydä vielä toistekin siitä tykkäsin

1. Sevillassa ei harmi kyllä ehditty käymään :( Mietinnässä oli, mutta 1,5 viikkoa on niin lyhyt aika, että millään ei kaikissa haluamissa paikoissa ehtinyt käymään vaikka aika nopealla vauhdilla kierrettiinkin. Mutta jäipähän sitten nähtävää seuraavallekin kerralle :)
      Jos minulla olisi Pohjois-Italiaan vain parin tunnin matka, menisin huonosta asiakaspalvelusta huolimatta! :)

2. Rondaan oon halunnut päästä käymään, se on niin huikean näköinen! Kuulostaa ihanalta reissulta. Espanjassa en oo käynyt kuin toistaiseksi Barcelonassa, mutta siellä olisi kyllä vaikka mitä nähtävää. Melkein kateellisina katselen noita kuvia, kun niissä on värejä. Täällä on vain yksi väri, ankean harmaa, tällä hetkellä :D

Blogissani on muuten sulle pieni tunnustus: http://www.rantapallo.fi/kerranpoistuinkotoa/2016/11/24/annetaan-hyvan-kiertaa-blogger-recognition-award/

1. Rondan maisemat on kyllä huikeat! Halusin patikoida siellä, mutta harmittavasti sateen vuoksi jouduin jättämään väliin :(
      Suuret kiitokset tunnustuksesta! Käyn sen kimppuun heti kun ehdin :)

1. Ei varmaan voikaan saada tarpeeksi, sillä voisin lähteä heti takaisin! Ja onneksi se on suuri maa, niin nähtävää riittää lukuisiksi reissuiksi :)

3. Mun mielestä taas toi kuva ei yhtään anna totuutta Fugesta xD Ollaan oltu täällä nyt 1,5kk. Suurimmaksi osaksi on ollut ihania säitä ja toi rantabulevardi on silloin varsin bueno. Mutta paljon tunnelmallisempaa on toki kävellä vaikkapa Los Bolichesin kapeilla kujilla. Mulla oli ihan törkeet ennakkoluulot tätä paikkaa kohtaan, mutta yritin asennoitua positiivisesti. Ihan hyvä täällä on ihmisen olla ainakin turistikauden ulkopuolella. Ja onhan tää tosi hyvä tukikohta lähikohteisiin. :) Harmittaa kyllä ettei ennätettu Rondaan, sitä on niin moni kehunut. Mutta ehkä joskus sitten. Pitää myös laittaa muistiin tuo Malagan järvialue. :)

1. Heh, sieltä se kuva kuitenkin on :D Mutta joo, enhän minä muutamassa tunnissa ehtinyt paljoa Fugesta näkemään ja tuollainen sateinen sää tekee paikasta kuin paikasta masentavamman. Mulla ei oikeastaan edes ollut mitään ennakkoluuloja paikkaa kohtaan, ja ajattelinkin sen olevan Nerjan kaltainen, missä aitoa ja vanhaa näkyy katukuvassa myös. No, sellaista en kyllä nähnyt, joten senkin puolesta Fuengirola oli minulle pettymys. Mutta monet tykkää, joten varmasti siellä on kauniitakin paikkoja :)

4. Iiik täällä nousee ihan kamala lähtökuume! Tuo kuva Fugesta on kyllä jotenkin niin koominen ja istuu niihin mielikuviin, mitä itsellä siitä paikasta on :D Jään innolla odottamaan kaikkia Andalusian postauksia mutta erityisesti tuo Malaga kiinnostaa!

1. Tuolta siellä tuona päivänä oikeasti näytti! Ja mun fiilis oli yhtä ankea, koska oli kylmä ja kengät sukkia myöten läpimärkinä. Mutta ehkä ihana aurinkoinen päivä näyttäisi kaupungin ihan toisessa valossa…? Vaikka en siltikään usko, että se ihan alueen kauneimpia kyliä on :)