Ryanair – kun lentomatkustaminen on liian halpaa

Matkustaminen on ikisuosittu aihe: siitä kirjoitetaan sanomalehdissä ja sille pyhitetyissä kiiltäväkantisissa lehdissä, siitä tehdään tv-ohjelmia, kirjoitetaan blogeja ja kokonaisia kirjoja. Aina välillä näkökulmaksi nousee vastuullinen matkailu ja puhutaan hiilijalanjäljistä, vankeudessa elävistä eläimistä ja turismin vaikutuksesta kohdemaissa. Ja samalla jatkuvalla syötöllä mainostetaan halpoja matkoja, neuvotaan kuinka saada edullisia hotelliöitä sekä lentoja mahdollisimman pienellä rahalla.

Monesti etenkin lentoja pidetään pakollisena pahana, eikä niistä haluta maksaa yhtään enempää kuin on pakko. Mitä halvempi lento sen parempi, ajatellaan. Halpalentoyhtiöiden käyttö etenkin Euroopan reiteillä on suosittua, koska alhaisen hinnan varjopuolena on usein ahtaat penkkivälit ja tarjoilun puute, mutta matka on lyhyt eikä lentomukavuudella ole silloin niin suurta merkitystä kuin mannerten välisillä siirtymillä.

Mutta onko se oikeasti niin, että mitä halvempi lento, sen parempi? Kuinka on mahdollista pyörittää lentobisnestä, jos asiakkaan osuus on verojen lisäksi parhaimmillaan vain muutama killinki? Halpalentoyhtiöiden täytyy siis pihistää jostain, mutta mistä? Onko halpalentoyhtiöiden käyttäminen vastuullista matkailua?

Tässä jutussa käsitellään Ryanairia, eikä artikkeli koske mitään muuta halpalentoyhtiötä. Jutun kuvat ovat vain kuvituksena eivätkä liity kyseiseen lentoyhtiöön.

image

Markkinaraon halvoille lennoille huomasi ensimmäisten joukossa irlantilainen lentoyhtiö Ryanair, joka onkin kasvanut hurjaa vauhtia perustamisvuodestaan 1985 lähtien ja on nykyään Euroopan suurin lentoyhtiö asiakasmäärissä mitattuna. Yhtiö on paljon parjattu, mutta silti sillä matkustaa vuosittain noin 80 miljoonaa matkustajaa – ja luku vain kasvaa vuosi vuodelta.

Ryanair ei lennä vain Irlannista käsin, vaan sillä on kaiken kaikkiaan lähes 80 toimipistettä ympäri Euroopan. Maaliskuussa 2015 Ryanair avasi uuden toimipisteen Kööpenhaminan Kastrupin lentokentälle suuren mediahuomion saattelemana tarkoituksenaan tuoda Tanskaan satoja työpaikkoja. Työpaikkoja, joita ei haluttu, sillä Ryanairin palkka on matala – ja Tanskan hintataso korkea. Vain neljä kuukautta myöhemmin Ryanair poisti toimipisteensä vielä suuremman mediakohun ja kööpenhaminalaisten riemuhuutojen saattelemana. Mitä ihmettä tapahtui?

Ryanair ei osannut varautua Kööpenhaminaan tullessaan siihen, että tanskalaisilla on vankka me-henki ja erinomaiset ammattiliitot. Yhtiö ei suostunut allekirjoittamaan työehtosopimusta, joka takaisi henkilökunnan reilun kohtelun ja riittävän palkan, eikä Ryanair siten ollut huonoine työehtoineen ja alhaisine palkkoineen haluttu tulokas ja sen annettiin näkyä. Ensimmäinen Kastrupista lähtevä Ryanairin lento myöhästyi useita tunteja, koska maahenkilökunta kieltäytyi tankkaamasta konetta. Noin 60 Tanskan lippua heiluttavaa mielenosoittajaa saartoi koneen: kentän työntekijät osoittivat tukensa Ryanairin henkilökunnalle.

While some demonstrators were blocking the plane, others protested inside the terminal with duct tapes over their mouths and signs saying “Ryanair colleagues, break the silence, we have freedom to talk about our jobs.”

cphpost.dk

image

Lentäjän mukaan työehtojen kehitys on mennyt vain huonompaan suuntaan: lentäjät puurtavat koko ajan enemmän ja sitä myötä onnettomuusriski kasvaa. Hän sanoo, että yhtiöt jotka välittävät työntekijöistään, eivät voi kilpailla samoilla ehdoilla Ryanairin kanssa.

yle.fi

Tanskan ammattiliiton mukaan Ryanairin henkilökunnalleen maksama palkka on vain puolet muiden halpalentoyhtiöiden maksamista palkoista. Liiton mukaan esimerkiksi tanskalainen lentoyhtiö Cimber Air maksaa matkustamohenkilökunnalle kuukaudessa vähintään 21 700 kruunua (2900 €) kun Ryanair olisi halunnut palkata lentohenkilökuntaa vuokratyöfirman kautta 10 000 kruunun (1340 €) kuukausipalkalla (lähde). Tanskassa työttömyystuen suuruus on 10 000 kr/kk.

Pian irlantilainen halpalentoyhtiö ja Tanskan ammattiliitot olivat oikeudessa taistelemassa työsopimusehdon allekirjoittamisesta tai kirjoittamatta jättämisestä. Oikeudenkäynnin jatkuessa ammattiliitot eivät levänneet laakereillaan, vaan jakoivat lentokentällä Ryanairin matkustajille lehtisiä, joissa kerrottiin halpojen lentohintojen varjopuolia: työntekijöiden huonosta kohtelusta ja halpojen lentohintojen aiheuttamasta paineesta lentohenkilökunnan palkkaaan – ei vain Ryanairilla, vaan koko lentobisneksessä.

The City of Copenhagen does not accept social dumping. Therefore we don’t use firms like Ryanair or others that don’t offer their employees proper salaries and working conditions.

Frank Jensen, Kööpenhaminan pormestari

Toukokuussa Kööpenhaminan pormestari Frank Jensen kielsi kaikkia kaupungin 45 000 työntekijää lentämästä työhön liittyiä lentoja Ryanairilla, koska hänen mukaansa yhtiö syyllistyy halpatyövoiman käyttöön. Ja tästä lausunosta repesikin varsinainen riemu: Ryanair twiittasi pormestarista kuvan, jonka alla oli Ryanairin hintaesimerkkejä otsikolla “näin alhaisia hintoja Frank Jensen ei halua teidän maksavan”.

Ryanairin parjaukseen ei jätetty vastaamatta, vaan pian Twitterissä levisi tanskalaisen poliitikon tekemä pilakuva tekstillä “Ryanair – screwing over its staff since 1985.” Vapaasti suomennettuna “Ryanair – huijannut henkilökuntaansa aina vuodesta 1985.”

image

Oikeudenkäynti päättyi heinäkuun alussa ja Tanskan työtuomioistuin päätti, että ilmailualan työntekijöiden järjestö FPU saa vaatia Ryanairia tekemään palkkasopimuksen. Jos sopimusta ei allekirjoiteta, ovat Ryanairin lentokoneiden saarrot, lakot ja tukilakot sallittuja koko maassa. Ryanair ei edelleenkään suostunut tähän, joten se ei voinut muuta kuin pakata pillit pussiin, poistaa Kööpenhaminan toimipiste ja sijoittaa henkilökunta muualle Eurooppaan. Lentoyhtiö jatkaa lentämistä Kööpenhaminaan, mutta ei sijoita koneitaan eikä henkilökuntaansa sinne enää.

Ammattiliitot kävivät taistoon saadakseen Ryanairin henkilökunnalle paremmat työehdot vaikka yksikään Ryanairin tanskalaisesta henkilökunnasta ei kuulunut liittoon. He eivät tehneet sitä asikkaidensa vuoksi, vaan tanskalaisten ja koko lentobisneksen vuoksi. Vaikkakin liittojen häpeäksi täytyy mainita se, että ne alkoivat toimia vasta kun Ryanair avasi toimipisteensä Kööpenhaminaan: Billundissa Ryanair toimi vuosia, mutta sekin piste lakkautettiin oikeudenkäynnin jälkeen.

Mutta kuinka paljon olisi sitten vaadittu, että Ryanair olisi voinut allekirjoittaa työehtosopimuksen ja maksaa henkilökunnalleen riittävän suurta palkkaa?

Se olisi vaatinut yhden lentolipun hintaan 37 kruunun, eli 4,96 € korotuksen.

Viisi euroa enemmän, ja työntekijät saisivat asianmukaisen korvauksen työstään.

Olisitko sinä valmis maksamaan sen?

61 comments
  1. Mielenkiintoinen kirjoitus. Eri lentoyhtiöihin ja niiden toimintamalleihin saa ja pitääkin suhtautua kriittisesti.

    Olen kuitenkin samaa mieltä kuin useat kommentoijat ylempänä; en usko Ryanairin säästötoimenpiteiden vaarantavan asiakkaiden turvallisuutta. Euroopassa on tarkat määräykset eikä niistä niin vain luistella, vaikka säästöä haluttaisiinkin. Opiskelen Lontoossa ja kävimme aivan sattumalta Southwest Airlinesin case studyn läpi viime vuonna. Ryanairhan teki aluksi tappiota, mutta CEO Mike O’Leary vietti 80-luvulla aikaa Southwestillä ymmärtääkseen missä olivat menneet metsään. Lippujen halvat hinnat perustuvat muun muassa suoriin ja suhteellisen lyhyisiin lentoihin (ehtii tehdä päivän aikana useampia lentoja, matkatavaroiden siirtämiseen menee vähemmän rahaa), tehokkaaseen kääntymiseen porteilla, Ryanair taitaa käyttää vain yhtä konetyyppiä (halvemmat maintenance kulut, ei tarvitse pitää niin paljon varaosia varastossa…), lentäminen pienemmille kentille…

    Ymmärrän kyllä, että työntekijöiden oikeuksia poljetaan, ja minä mieluusti maksaisin sen 5€ enemmän lentolipusta jos henkilökunta saisi sen mitä ansaitsee. Ihmisillä on varmasti useita syitä olla lentämättä kyseisellä yhtiöllä, mutta mielestäni turvattomuus ei ole yksi niistä. Ryanair on aivan yhtä turvallinen kuin mikä tahansa eurooppalainen lentoyhtiö.

    1. Kiitos kommentista!
      Olen samaa mieltä, että suoraan en ole huolissani Ryanairin turvallisuudesta: määräykset on tiukat eikä niistä Euroopassa luisteta. Mutta kuten olen kommentoinut aikaisemminkin, vaaratilanteita voi aiheuttaa muut asiat, kuten henkilökunnan väsymys ja minimitankilla lentäminen.
      Laitoin jo toiseen kommenttiin tämän linkin, mutta pistetään uudestaan: http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomen-lentajaliitto-ryanairilla-lentaminen-ei-ole-turvallista/1886394 Pitäisin artikkelissa mainittua sairaana lentämistä myös suurena riskitekijänä:
      ” Lentäjien sopimukset Ryanairin kanssa ovat järkyttäviä. Itse olen nähnyt sopimuksen, jossa Ryanairilla on oikeus irtisanoa työntekijä, jos hän on yli 5 päivää sairaslomalla. Sehän tarkoittaa sitä, että lentäjät joutuvat lentämään sairaina, Simonen kertoo.

      Simosen omiin korviin on kiirinyt tarinoita Ryanairin lentäjistä, jotka ovat joutuneet lentämään esimerkiksi korvatulehduksessa.

      – Korvatulehduksessa lentävä pilotti ei ole kovin fiksu veto, Simonen painottaa.”

      Simonen on Suomen lentäjäliiton puheenjohtaja.

  2. Hei,

    Mielenkiintoinen kirjoitus. En voinut kuitenkaan jättää kommentoimatta, koska esille kommenteissa on tullut muutama mielestäni hieman oikaisua kaipaava asia. En tiedä Ryanairin matkustamohenkilökunnan työehdoista tai palkasta juuri mitään, lentäjien tilanteesta ystävieni kautta sitäkin enemmän. Ja jos asia todellakin on noin, että noin pienellä summalla matkustamohenkilökunnan työehdot saataisiin paremmaksi, olisin minäkin valmis maksamaan sen.

    Lentäjillä sen sijaan ei voi puhua palkan puutteesta, minkä takia en haluaisi yleistää asiaa koskemaan koko henkilökuntaa. Lentäjät saavat samaa palkkaa kuin esinerkiksi suuressa suomalaisessa yhtiössä työskentelevät pilotit, kenties jopa parempaa. Eikä turvallisuus missään nimessä ole asia, josta yhtiössä tingittäisiin, vaan säästöt perustuvat moniin muihin seikkoihin. En sano, että yhtiö olisi unelmien täyttymys kaikilta osin myöskään piloteille, mutta turvallisuuden puolesta ei matkustajien todellakaan tarvitse olla huolissaan – siihen ei perustu yksikään Ryanairin säästötoimenpide.

    Paljon mediassa on puhuttu sinunkin kommenteissa mainitsemista fuel emergency -tapauksista Espanjassa 2010. Minusta on harmittavaa, miten asia esitetään: yhdessäkään yhtiössä ei tankata huvin vuoksi ylimääräistä polttoainetta. Tässäkin tapauksessa arviot tehtiin niin lain ja säädösten mukaan, kuin myös lentäjien tekemien arvioiden mukaan (koska mahdollisuus ukkoskuuroille oli, jokainen miehistö tankkasi ekstraa). Raportti ja päätelmät ilman dramatiikkaa löytyvät muun muassa Irlannin ilmailuviranomaiselta sekä muualta uutisista:
    http://www.businessandleadership.com/business/item/37250-iaa-report-confirms-ryanai
    http://www.ryanair.com/doc/news/2012/iaa_report_valencia_EN.pdf
    Vastaavia tapauksia on tämänkin jälkeen käynyt useille yhtiöille, esimerkkinä Air France ja KLM, mutta jostakin syystä niistä ei ole syntynyt yhtä suurta mediamylläkkää… Muistakaamme, etteivät lentäjät kummeli-sketsistä huolimatta ole jumalia eivätkä he hallitse säitä, joten saatavilla olevan tiedon valossa hekin tekevät parhaat mahdolliset päätökset.

    Kritiikki on erittäin tärkeää ja toivottua, mutta lähdekritiikkikin on syytä muistaa. Myöskään väsymyksestä en olisi kyseisen yhtiön lentäjillä huolissani, koska heidän lentoaikataulunsa ovat hyvin säännöllisiä: viisi aamuvuoroa, neljä päivää vapaata, viisi iltavuoroa, neljä päivää vapaata ja niin edes päin. Fakta on kuitenkin, että palkkausmalli on epäilyttävä ja perustuu yrittäjyyteen. Huhujen ja tuoreimpien uutisten mukaan tämä olisi jatkossa muuttumassa, minkä kenties mahdollistavat juuri tanskalaisten lakkojen tyyppinen vastustus. Toivon todella paljon myös, että matkustamohenkilökunta saisi jatkossa ansaitsemansa palkan ja hyvän työehtosopimuksen. Ehkä se toteutuukin, kun Euroopan talouskasvu jatkuu, eikä ilmailualallakaan enää vallitsisi niin vahvasti työnantajan markkinat.

    1. Kiitos mielenkiintoisesta kommentista!
      Käsittääkseni (ja kuten aikaisemmissa kommenteissakin on tullut ilmi) Ryanair käyttää paljon vuokratyövoimaa, ja tällöin sopimukset eivät ole useinkaan edulliset työntekijälle: http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lentajan-hurja-tarina-tallaista-on-tyo-halpalentoyhtiossa/1890214 Linkin takana oleva artikkeli ei koske Ryanairia, mutta sopimuspilotteja. “Jos perämies maksaisi noin 2500 euron palkastaan itse kaikki maksut, ei käteen jäisi lentäjän mukaan kuin noin tuhat euroa kuussa. Useimmat lentäjät ovat joutuneet maksamaan itse koulutuksensa, jonka hinnaksi tulee tänä päivänä jopa 150 000 euroa. Tonnin kuukausipalkalla ei velkoja paljon maksella, huomauttaa lentäjä.”

      Kirjoittamani artikkeli ei koskenut lentoturvallisuutta. Mutta ainakin MTV:n uutisen mukaan Suomen Lentäjäliitto ei pidä Ryanairia turvallisena: http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomen-lentajaliitto-ryanairilla-lentaminen-ei-ole-turvallista/1886394
      “Ryanairin lähtökohta on se, että kaikki vedetään niin tiukille kuin mahdollista. On ihan selvää, että kun miehistö mitoitetaan alemmas kuin laki sallii, niin ei se turvallista ole”
      Samassa artikkelissa ollaan myös sinun kanssa eri mieltä pilottien riittävästä levosta:
      “Työehtosopimuksien kaltaisia työetuja ei ole olemassakaan. Päivystysajat ja lepoajat eivät erotu kunnolla ja hereilläoloa voi olla 20-30 tuntia.”
      Jokainen uskoo mitä tahtoo ja tekee omat päätökset sen mukaan.

  3. Tamperelaisena käytän joskus Ryanairin Pirkkalan lentoja. Sinänsä paljon mielenkiintoista asiaa, mutta itse hiukan missasin kirjoituksen pointtia, joka keskittyi lähinnä matkustamohenkilökunnan palkkaukseen ja tämän vaikutukseen lentoturvallisuuteen. Sillä, paljonko matkustamohenkilökunta (tai lentäjä) saa palkkaa, ei pitäisi olla kovin paljon vaikutusta lentoturvallisuuteen. Toki, jos he tuon takia joutuisivat tekemään ylipitkiä työpäiviä, niin se toki vaikuttaisi lentoturvallisuuteen.

    Hieman OT: Vertailun vuoksi, Finnairin lentäjien mediaanipalkka oli viime vuonna 10 500 euroa kuukaudessa ja matkustamohenkilökunnan mediaanipalkka oli noin 4 150 euroa. Moni akateemisesti koulutettu lastentarhanopettaja tai kirjastonhoitaja saa reilut puolet Finnairin matkustamohenkilökunnan palkasta. Globaaleilla markkinoilla tämäkin asettaa haasteita Finnairin pärjäämiseen tulevaisuudessa. Matkustamohenkilökunnan tai lentäjien suhteellisen runsas palkka ei ole kuitenkaan koskaan lisännyt luottamustani Finnairin lentoturvallisuuteen. Voimme vain arvailla, mistä Finnair joutuu tinkimään ollakseen kilpailukykyinen kansainvälisillä markkinoilla…

    30 vuotta toiminut Ryanair ei ole kuitenkaan koskaan ollut osallisena vakavassa lento-onnettomuudessa. Ainakin tilastojen valossa Ryanair on siis onnistunut lentämään turvallisesti.

    “Planecrashinfo.com-sivuston mukaan maailmassa on vain 101 lentoyhtiötä, jotka eivät ole olleet mukana lentoturmissa. Näiden joukossa ovat Ryanair, EasyJet ja Virgin Atlantic. Ryanair on irlantilainen lentoyhtiö ja yksi suurimmista halpalentoyhtiöistä Euroopassa 26 kohteineen Euroopassa ja Pohjois-Afrikassa. Yhtiö on toiminut vuodesta 1985 saakka.”
    Lähde: http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/96449-talla-yhtiolla-lennat-turvallisesti-talla-et

    1. Olen samaa mieltä, että palkka ei ole suoraan yhteydessä lentoturvallisuuteen. Tässä artikkelissa sivusin tätä vain Ylen artikkelin lainauksen verran, kommentoimatta sitä edes jutussa mitenkään. Mutta jos pilotit tekevät töitä jatkuvasti enemmän, ilman riittäviä lepotaukoja, se kyllä kaiken järjen mukaan lisää onnettomuusriskiä. Toivotaan, että turvallinen lentäminen jatkuu edelleen!
      Finnair on suht vanha lentoyhtiö, joka toimi jo silloin kun lentomatkustaminen ja etenkin yläilmoissa tapahtuva työ oli glamouria ja palkat olivat korkeita. Yhtiön palveluksessa on vuosikausia palvelleita, joiden palkka käsittääkseni on edelleen huomattavasti nykyistä lentohenkilökunnan keskipalkkaa korkeammat. Uskoisin, että Finnairillakin palkan suuruus on menossa alaspäin, mutta mainitsemaasi mediaanipalkkaan vaikuttaa nämä ns. seniorit, joidn palkkaa ei niin vaan alenneta.

  4. Huomasin tuon kursiivilla painetun, mutta siitä huolimatta ärsyttää airberlinin koneen kuvan käyttäminen artikkelissa. Airberliniä ei missään tapauksessa voi laskea samaan kategoriaan oikeiden halpalentoyhtiöiden kuten Ryanairin, Wizzairin tai Easyn kanssa, koska se on verkostolentoyhtiö (oneworld), tarjoaa myös mannertenvälisiä lentoja ja vaihtomatkustusta, sekä lentopisteitä. Norwegian, airbaltic, airberlin jne. ovat eräänlaisia ultra-low-costin (jota kritisoidaan jutussa) ja perinteisen lentoyhtiön välimuotoja.

    1. Ultra Low Cost-yhtiöksi lasketaan esim Wizzair ja Spirit, eli yhtiöitä, joilla kaikki maksaa, myös käsimatkatavara. airberlin on kuten sanot nk.hybridi, sekoitus lowcostia ja perinteistä.

    2. “Tässä jutussa käsitellään Ryanairia, eikä artikkeli koske mitään muuta halpalentoyhtiötä. Jutun kuvat ovat vain kuvituksena eivätkä liity kyseiseen lentoyhtiöön”. Vastaavaa selvennystä käytetään yleisesti myös lehdistössä, jotta lukija välttyisi väärinkäsityksiltä. Kirjoittajalta aivan oikein toimittu.

    3. Ikävä kuulla, että valitsemani kuvat aiheuttivat ärsytystä. Ei ollut tarkoitus ärsyttää ketään, mutta yritän välttää kuvattomia blogitekstejä eikä minulla ole Ryanairista yhden yhtä kuvaa kun en ole lentoyhtiötä koskaan käyttänyt. En laske Air Berliniä samaan kategoriaan.

  5. Jos katsoo vähääkään tuota ko lentoyhtiön näkökulmasta, niin kyseessä ei ole ihan mikään vähäpätöinen 5 euroa, sillä Ryanairin yhden suunnan lipun keskihinta oli Q1 osavuosikatsauksen mukaan €45. Tuo on tietenkin koko reitistön kaikkien lippujen keskihinta, mutta se antaa jotain osviittaa hinnoista ja marginaaleista joilla ko firman business pyörii, ja eiköhän se 5e otettaisi markkinoilta jos se olisi otettavissa.

    1. Jos korotusta ajattelee prosenteissa, onhan se paljon jos lentolipun hinta on keskimäärin tuo 45 €. Jos tavoitteena on olla markkinoiden halvin, silloin tuokin korotus on suuri. Mutta koko jupakka olikin työntekijöiden näkökulmasta, liitot tuskin miettivät lentoyhtiön etua…

  6. En kuitenkaan laittaisi LSG Suomen liittokiistaa ja Ryanairia samaan kategoriaan. LSG halusi pois Ilmailualan Unionin sopimuksesta, koska esim lentokoneruokaa valmistavalla kokilla ei ole enää mitään tekemistä ilmailun kanssa. Samassa tilanteessa oltiin aikoinaan kun paperitehtaiden siivoojatkin olivat Paperin työehtosopimuksen piirissä. Niinpä paperityöläisten määrä on vähentynyt Suomessa 75%, ei tietenkään yksinomaan työehtojen vuoksi.
    Ryanair käyttää lähinnä vuokratyövoimaa työssään tai esim lentäjät ovat yrittäjiä omine firmoineen. Tällöin palkka juoksee ainoastaan lennettäessä ei esimerkiksi koulutuksessa.

    1. Jostain olen myös lukenut, että Ryanair maksaisi palkkaa vain portilta portille. Eli työajaksi ei lasketa turvatarkastuksia ja mitä kaikkea nyt kuuluukaan tehdä ennen lentoa. Palkattomat koulutuksetkin kuulostaa aika huonolta jutulta…

  7. Mielenkiintoista! En kuitenkaan ihan suorilta usko, että asia on noin yksinkertainen; 5e lipun hintaan. Toki itse olisin sen valmis maksamaan, että olisin vaikka Tanskaan päässyt. Niinkuin ylempänä joku kommentoi tuosta LSG:nekin sekoilusta.. Kyllä vaan sielläkin pomoille ne rahat menee suurimmaksi osaksi ja osakkaille entä tavan työntekijöille. Ja lippujen hinnat Finnairin koneella on usein hyvin huomattavasti kalliimpia! Ja ite oon matkustanut sekä ns. Halpayhtiöillä että kalliimmalla ja eroa en kyllä paljoa ole huomannut ainakaan palvelun tasossa. Kaikissa ollut hyvä palvelu! Niin Finnairilla kuin Ryan airillakin. Ja Ryan airilla on aina ollut lennot ajoissa!! Tuuria toki voi olla sekin. Suomen sisällä suosin junamatkailua, mutta Hki-Oulu reitillä onneksi on Finnairin kanssa kilpaileva halpalentoyhtiö. Muuten olisi mun mielestä melko törkeä asema yhdellä olla monopoliasemassa. Mutta hyvähän näistä on puhua. Jospa ajatusmaailma menisi pikkuhiljaa siihen päin kaikilla työpaikoilla, että työntekijöitä kunnioitetaan ja ylisuuret bonukset ja erorahan pois pomoilta! Toki niille parempi palkka kuuluu,mutta joskus tuntuu hieman liian isoilta ne bonukset joita johtajat saa ja sitten samalla huononnetaan työntekijöiden osaa (viittaan nyt LSG:n kohuun). Toivottavasti Ryan Airin ja muiden halppisyhtiöiden työntekijöillä kuitenkin suurimmaksi osaksi on asiat ok. Aina on varmasti parannettavaa.

    1. Finnairin lento maksaa meno-paluuna usein saman verran, kuin aikuisen pendolinomatka yhteen suuntaan. Siitä voi valita, kumpi on omasta mielestä fiksumpi.
      Matka-aika on toisessa näistä yli viisinkertainen.

      1. Minun kokemuksen mukaan aina ei ole ollut näin, että lentäen pääsisi halvemmalla kuin junalla. Muistan joskus katsoneeni lentoja KUO-HEL-KUO ja maksoi 300 euron pintaan. Valitsin junan ja pidemmän matka-ajan.

    2. Tanskan liittojen mukaan tuo viiden euron korotus lipun hintaan olisi riittänyt takaamaan työntekijöille riittävät palkat – edellyttäen tietenkin se, että koko summa olisi mennyt henkilökunnan palkkoihin eikä pomojen ennestään pulleisiin taskuihin. Ryanairilla on varmasti suuri fokus siinä, että lennot ovat ajallaan että kallis maassaoloaika olisi minimissä. Voisi olla mielenkiintoista tietää, mitä Ryanair jättää koneen käännöissä tekemättä, koska ainakain Kööpenhaminassa Ryanairilla on kaikkein lyhyin kääntöaika…
      Kiitos kommentistasi Sara!

  8. Ryan Air tai LSG, aivan sama tavoite molemmilla. Orjatyövoimaa hinnalla millä hyvänsä, siis 30% palkka alesta oli tässä kyse. Kaikki muistavat varmaan LSG:n TES shoppailu yrityksen pari vuotta sitten. Kun ei saanut tahtoaan läpi tuo saku poika, ryhtyi kiusaamaan työntekijöitä poistamalla paikalliset sopimukset. Työajan joustot, taukohuoneet, parkkipaikat, saunat, kuntosali jne pois poikkee… Tavoitteena liiton muserrus. Ikävintä oli nähdä että suomalainen toimihenkilökunta ryhtyi saku pojan kapoiksi. Onneksi IAU kesti ja tukea tuli muilta myös liitoilta.

    1. Olen tainnut olla uutispimennossa tämän LSG-hässäkän aikaan. Pitääkin lukea enemmän, mistä oikein on ollut kyse. Kiitos kommentista!

  9. Tosi hyvä, että kirjoitit aiheesta! Minulla on hämärä mielikuva tästä Tanskan hässäkästä, kun mies seuraa tavallista tarkemmin kaikkea lentokoneisiin liityvää. Ryanair ei ole meidän perheessä suosiossa. Ei lentokokemuksen vuoksi, eikä juuri noiden epäkohtien. En vain jotenkaan pidä koko yhtiöstä millään muotoa. Yhden edestakaisen matkan olen Ryanairilla taittanut työporukalla ja jokainen meistä kymmenestä vannoi, ettei enää ikinä halua lentää kyseisellä yhtiöllä. Aivan kamala kokemus Tampereen ladosta lähtien. Ryanairhan nousee mahdollisimman pian täyteen lentokorkeuteen säästääkseen polttoainetta. Sen vuoksi ne nousut on paljon epämiellyttävämpiä kuin muilla yhtiöillä. Ja minä siis yleensä pidän nousuista.

    1. Hah, on ne ilmeisesti miettineet ihan jokaista asiaa, missä voi säästää – välittämättä lentomukavuudesta, tai mistään muustakaan mukavuudesta :D Itsellä on taipumusta lentopelkoon, eikä tuollainen epämiellyttävä nousu houkuttaisi yhtään… Kiitos kommentista!

    2. Tuskin Ryanair saa lennonjohdolta mitään sen kummempia etuisuuksia lentokorkeuden suhteen.

      Itse käytän yhtiötä ja en itseasiassa koe kovinkaan suurta eroa siinä, lennänkö Ryanairilla vai esimerkiksi KLM, Finnair. Isot verkostoyhtiötkin ovat ryhtyneet veloittamaan matkatavaroista (halvimmissa varausluokissa). Samat konetyypithän näillä pääsiassa on kaikilla käytössä.

      1. En olisi yllättynyt, vaikka Ryanairilla olisikin etuisuuksia. Oli aikaisemmissa kommenteissa puhetta siitä, että Ryanair on haluttu lentoyhtiö lentämään etenkin turistikohteisiin, joten mistä sitä tietää millaisia sopimuksia on sitten tehty. Ja eikös Tampereella Ryanair ole suurin lentoyhtiö (lentääkö sinne edes muita?), joten voisko olla mahdollista, että pystyvät sitten vaikuttamaan asioihin – tässä tapauksessa juuri tuohon nopeaan nousuun?

        1. Voihan se jossain Tampereen seudulla noustakin nopeammin jos taivaalla ei ole rajoittavaa liikennettä tai säätä.
          Tuntematta sen tarkemmin lennonjohdon käytännön työtä, mutta vaikuttavat aika kaukaa haetulta nuo mainitsemasi mahdolliset etuisuudet.
          Tutkistelin flightradarin kautta nousunopeuksia ja aika samoja lukuja näytti olevan 737-800 koneille niin Ryanairilla kuin muilla samalla tyypillä lentävillä.

          Mielenkiintoinen kirjoitus kuitenkin, kun näyttää ihan vilkasta kommentointia aiheuttavan.

          1. Tämä kommenttiboksissa käyty keskustelu on enemmänkin spekulointia kuin pelkkää faktaa. Itsellä kun ei ole lainkaan kokemusta Ryanairilla lentämisestä, ja esimerkiksi väittämä nopeasta lentokorkeuteen nousemisesta perustuu ainoastaan lukijan kommenttiin ja kokemukseen. Kiitos kommentistasi Janne!

  10. Mielenkiintoinen juttu ja kuvastaa hyvin ilmailubisneksessa tyoskentelevien todellisuutta. Totta puhuen ei hyvat oltavat oo aina muidenkaan lentoyhtioiden tyontekijoilla, oon british airwaysilla asiakaspavelussa (suomalaisittain) riistosopimuksella ja tyo on todella vaativaa ja stressaavaa. Puhumattakaan lentohenkiloston tai lentokenttavirkailijoiden tyosta siita saatavaan korvaukseen nahden. Moni taallakin alottaa esim ryanilla tai easyjetilla tms lentoemantana ja siirtyy sitten paremman yhtion leipiin, mutta ei se valttamatta tarkota sen parempaa tilipussia tai inhimillisempia tyotunteja. Lahinna maineekkaamman tyopaikan ja isomman reittikartan. Totta kai myos “premium” lentoyhtioilla on toisinaan hippasen laadukkaammat asiakkaat, mutta se ei tarkota sita, etteiko sen suuremman lippuhinnan eteen osata vaatia. Jos lentaa paremmalla yhtiolla, asiakkaat nykyaan olettaa voivansa tehda mita hyvansa, mutta samalla meidan on alennettava tasoa paikoin, jotta pysytaan kilpailussa mukana halvempien yhtioiden kanssa. Uskon etta asiakaskuntaa tulee aina riittamaan niin halpis kun premium yhtioille, mutta halpiksilla etuna se, ettei halpaa hintaa vasten odotukset KAIKEN suhteen ole yhta kovat.

    Henkilokunnan nakokulmasta taytyy oikeasti olla paloa tahan alaan, etta jaksaa nailla palkoilla ja tunneilla tehda tyota ja palvella. Kaupan paalliseksi tietty saa lentoaleja firmasta riippuen, mutta tyosuhde-etujakin on kiristetty valtavasti kun kilpailu kovenee eika lentoyhtiolla tyoskentely todellakaan ole hohdokasta puuhaa, jos joku on niin sattunut ajattelemaan. :D

    1. Totta, ei tämä varmasti ole ainoa firma, missä työolosuhteet eivät ole rittävän hyvät eikä palkka vastaa työn vaativuutta ja stressavuutta. Kööpenhaminassa liitto on ajanut lentokenttähenkilökunnan etuja tehokkaasti ja kuulemani mukaan ehdot ovat nykyään todella hyvät. Ja mitä tästä Ryanairin casesta voi päätellä, on Kööpenhaminassa toimivien lentoyhtiöiden palkkaukset kunnossa – mikä ei tietenkään tarkoita sitä, että samoilla lentoyhtiöillä välttämättä on samat sopimukset kaikissa heidän toimipisteissään.
      Itse olen ollut monta vuotta matkaoppaana ja “taytyy oikeasti olla paloa tahan alaan, etta jaksaa nailla palkoilla ja tunneilla tehda tyota ja palvella” voisi koskea myös sitä alaa. Jos palkka ei kelvannut ja työtunteja oli oppaan mielestä liikaa, ei kukaan suostutellut jäämään: halukkaita on jonossa odottamassa oppaaksi pääsyä, joku muu tekee saman työn mielellään (itselleni palkka riitti vallan mainiosti, enkä koskaan laskenut työntuntien määrää). Eli matkailubisneksessä on enemmänkin näitä aloja, joissa ollaan palkoissa alakantissa. Kiitos kommentista!

  11. Tosi hyvä ja mielenkiintoinen juttu. Myönnän, että lennän paljon Ryanairilla, mutta en ainoastaan hinnan takia. Turun ja Tampereen kentät vaan ovat niin älyttömän paljon lähempänä kuin Helsinki-Vantaa. Lennän Turusta myös SAS:lla mieluummin kuin istun 4,5 tuntia bussissa ja maksan siitä 100 euroa ekstraa päästäkseni Helsinkiin. (Tällä hetkellä Ryanair ei taida tosin lentää Turusta, mutta on lentänyt ja ilmeisesti tulee lentämään, se on nyt tässä kuitenkin sivuseikka.)
    Tärkein pointti on, että mielelläni maksaisin 5 euroa enemmän, vaikka 10, jotta henkilökunta saa mitä ansaitsee. Ryanair olisi siltikin paljon edullisempi ja nopeampi vaihtoehto juurikin lentokenttien vuoksi. Ei ihme, että erot henkilökunnan hymyissä ja käytöksessä Ryanairin ja EasyJetin välillä ovat olleet niin huikeat, vaikka halpisyhtiöitä ovat kumpikin. Ehkäpä EasyJetillä asiat ovat paremmin, vaikka hinnat ovatkin alhaiset.

    1. Kiitos Saana! Suomi on hieman hankala maa, kun Helsinki ja maan pääkenttä on kaukana suurelle osalle suomalaisista. Ulkomaille lähtiessä tulee lähes aina kulkea Helsinki-Vantaan kautta ja se lisää matka-aikaa ja matkan hintaa usein reilusti. Joten ymmärrän kyllä, että jos haluamaansa kohteeseen pääsee lähikentältä, niin sitä vaihtoehtoa käyttää mieluiten, oli lentoyhtiö mikä hyvänsä.
      Poikaystävä oli joskus jutellut näistä työehdoista ja palkoista EasyJetin työntekijän kanssa ja hän oli ainakin sanonut, että firma kohtelee työntekijöitään hyvin. Ja kuten tässä jutussakin kirjoitin, että liiton mukaan Ryanairin palkat on puolet verrattuna muihin halpalentoyhtiöiden palkkoihin. Eli huhut on ainakin sitä mieltä, että EasyJet olisi parempi työnantaja :)

  12. Mielenkiintoinen postaus! En ollut kuullutkaan tästä Tanskan tapauksesta – oon vaan kuullut näitä heidän muita tapoja säästää (eli esim. menemällä ihan minimitankilla yms). Itse olen lentänyt vain kerran aikaisemmin, mutta itseasiassa olen tänään lentämässä kyseisellä yhtiöllä. En muuten olisi varmastikaan valinnut kyseistä firmaa, ellen olisi heidän kautta löytänyt hyvät lennot oikealta lentoasemalta ja kyllä, todella edulliseen hintaan. Mutta, tämä pisti kyllä miettimään jatkoa ajatellen. Aikaisemmin olen ollut todella skeptinen lähinnä näiden turvallisuusasioiden takia.

    1. Kiitos Anna! Näköjään tämä ei ollut niin kiinnostava tapahtuma, että Suomen mediassa olisi sen enempää ollut juttua. Tuohon alle -K- :n kommentin vastaukseen laitoin pari linkkiä suomalaisiin lehtiin, missä oli hieman juttua asiasta. Turvallisuusasioiden uskoisin Ryanairillakin olevan kunnossa, ollaanhan sentään Euroopassa. Mutta esimerkiksi tuo minimitankilla lentäminen voi kyllä aiheuttaa omat haasteensa.. Mukavaa matkaa! :)

  13. “Mutta kuinka paljon olisi sitten vaadittu, että Ryanair olisi voinut allekirjoittaa työehtosopimuksen ja maksaa henkilökunnalleen riittävän suurta palkkaa?

    Se olisi vaatinut yhden lentolipun hintaan 37 kruunun, eli 4,96 € korotuksen.

    Viisi euroa enemmän, ja työntekijät saisivat asianmukaisen korvauksen työstään.”

    Sinulla on varmaan jotain lähdettä ja faktaa esittää tämän vaitteen tueksi?

    1. Toki.
      Lähteenä olen käyttänyt tanskalaista Børsen-lehden artikkelia http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/307432/hk_ryanair-lukning_i_billund_er_iskold_beregning.html

      “Tværtimod kæmper vi med afsæt i den meget vigtige opbakning fra Arbejdsretten for nylig for at sikre danske job. For bare 37 kroner ekstra per billet kunne Ryanair få overenskomst. Det tror jeg også, passagererne vil være parate til at betale, så alle kan får ordentlige arbejdsforhold”

      Samaa tietoa löytyy myös englanniksi:
      The Irish Times
      The Guardian
      Financial Times

  14. Mielenkiintoinen kirjoitus ja hyvä, että toit esiin nämä tapahtumat. Hienoa, että Tanskassa pidettiin kiinni asiallisesta palkkauksesta, eikä lähdetty mukaan polkumyyntiin. Voi vain miettiä miten paljon säästetään koneiden huolloista palkkojen polkemisen lisäksi?
    Ryanairia en ole käyttänyt sen kyseenalaisen maineen vuoksi ja mieluummin maksan enemmän lentoyhtiölle, jonka toiminta kestää päivänvaloa. Kiitos hyvästä kirjoituksesta!

    1. Kiitos kommentista Mia! Jos Ryanairin maksama palkka olisi ollut täällä tuo liiton väittämä 10 000 kr/kk, ei sillä yksinkertaisesti elä Kööpenhaminassa, jossa jopa yksiön vuokra saattaa olla kymppitonnin. Todella hyvä siis, että asiaan puututtiin!
      Turvallisuuskriteerit on Euroopassa tiukat, eli aivan suoranaisesti ei voi väittää Ryanairin säästävän myös huoltokuluissa. Mutta luin artikkelin (en valitettavasti löytänyt sitä enää että oisin voinut linkittää tähän), jossa väitettiin Irlannin lentoturvallisuuden olevan Euroopan yleistä tasoa hieman alempana – mutta kuitenkin niin, että se on yleisten sääntöjen mukaiset. Rimaa hipoen kai… Mutta jos lentäjät ja muu henkilökunta tekee töitä liikaa ja väsyneenä (kuten tässä jutussa lainaamassani Ylen artikkelissa sanotaan), se toki lisää onnettomuusriskiä. Lisäksi Ryanair kannustaa pilotteja lentämään mahdollisimman pienellä polttoainekulutuksella, eikä ne lennä tankki täynnä, vaan niin pienellä extralla kuin mahdollista (polttoaine painaa -> lisää painoa -> lisää polttoaineen kulutusta -> maksaa enemmän). Mutta entä jos jotain tapahtuu, eikä pääsekään laskeutumaan sovitun mukaisesti? Kuinka paljon polttoainetta oikeasti on ylimääräistä, että laskeutumista pystyy tarvittaessa viivästämään? Toivottavasti mitään yllättävää ei tule koskaan tapahtumaan!

      1. Huolloista olen tosiaan lukenut niiden täyttävän juuri ja juuri normit (myös muutamilla muilla kuin Ryanairilla) ja toteutetaan vain ne täysin pakolliset määräaikaishuollot, jolloin koneet ehtivät operoimaan suuremman määrän lentoja = tuottamaan enemmän.
        Saa tosiaan toivoa, että väsyneen lentohenkilökunnan, huoltosäästöjen ja liiallisuuksiin menevän polttoaineoptimoinnin takia ei jouduta onnettomuuteen – se olisi liian kallis hinta halvan lentolipun vuoksi!

        1. Niin, tuossa asiassa ehkä pitää vain luottaa, että ne huoltominimit ovat riittävät. Vaikka eihän se tietenkään poista noita muita riskitekijöitä…

      2. Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee. Jos tarkemmin tutkit asioita ja vertailet esim. suomen ja irkkujen lentoturvallisuuden tasoa, saatat yllättyä. Kannattaa käyttää lähteinä muutakin, kuin kiukkuisia entisiä työntekijöitä. Lisäksi Ryanair lentää polttoaineen kanssa täysin määräysten mukaisesti. Vai onko sulla jotain lähdettä, että siellä ajellaan tankit tyhjinä?

        1. Niin, jos ei kannata uskoa kaikkea lukemaansa, niin en jaksa tuhlata aikaani lukemalla artikkeleita Suomen lentoturvallisuuden tasosta. Tankit tyhjänä on vaikea ajella yhtään minnekään, mutta tässä esimerkiksi Dailymailin artikkeli http://www.dailymail.co.uk/news/article-2205314/Ryanair-courting-disaster-flying-planes-near-fuel-tanks-cut-costs.html
          Ja suora lainaus jutusta: “The pilots had been asked to circle above Valencia because thunderstorms in Madrid prevented them from landing there as planned. They were asked to join a queue but were given priority when they declared an ‘emergency’ because fuel was running close to the 30 minute minimum.” Vahvistaa juurikin tuota minun ajatusta “Mutta entä jos jotain tapahtuu, eikä pääsekään laskeutumaan sovitun mukaisesti? Kuinka paljon polttoainetta oikeasti on ylimääräistä, että laskeutumista pystyy tarvittaessa viivästämään?”

  15. Anteeksi mitä ihmettä mie just luin!
    Kiitos kun jaoit tämän Terhi, suhtaudun jatkossa enempi varauksella kaikkiin muihinkin liian halpoihin asioihin. En halua olla mukana tukemassa riistoa.
    Ja mitä ihmettä, VIIDEN EURON LISÄLLÄ ne olot olis jo parantuneet, eikä Rynski suostunu?? Ihan hullua porukkaa.
    En ole koskaan lentänyt kyseisellä firmalla, enkä varmaan lennäkään koska eihän ne Suomessa ainakaan minun lähikentillä liiku.

    1. Eipä kestä Maarit! Kiitos kommentista :) Seurasin tiiviisti näitä tapahtumia, ja kyllä todellakin pisti miettimään. Lennot tulee yleensä valittua hinnan perusteella ja jopa se viisi euroa voi olla joillekin merkittävä tekijä lentoja valittaessa. Eikä Ryanair tietenkään suostunut, koska sitten kaikki muutkin maat olisivat alkaneet vaatia työehtosopimusten mukaisia palkkoja. Ja jos henkilökuntaa on lähes 10 000, viivan alle jäävä summa pienenee huomattavasti…

  16. Mielenkiintoinen juttu! En ollut kuullutkaan tästä tapauksesta Tanskassa. Ryanairilla ei kyllä tule normaalisti lennettyä. Halpalentoyhtiöitä tulee lähinnä käytettyä silloin kun on varattava lyhyellä varoitusajalla lennot, ja muiden yhtiöiden hinnat ovat jo taivaissa. Jos puhutaan viidestä eurosta tai jopa muutamasta kympistä, maksan mielelläni vähän enemmän. :)

    1. Mun mielestä aika hassua, että tämä ei ylittänyt uutiskynnystä Suomessa, koska täällä tämä oli iso juttu. Itse olen käyttänyt halpalentoyhtiöistä mm. EasyJetiä ja Norwegiania, ja niillä on käsitykseni ja kuulemani mukaan asialliset palkat ja työsopimukset. Mutta ne onkin yleensä Ryanairia pikkasen kalliimmat – just sen verran että he voi ilmeisesti kodella henkilökuntaansa hyvin :) Kiitos kommentista!

  17. Todella kiinnostava juttu, mistä ei itselläni ollut hajuakaan ihan siitäkin syystä, etten halua lentää kyseisellä yhtiöllä. Nyt on entistä parempi syy siihen :). Muistaakseni yhden edestakaisen matkan olen taittanut tuolla, mutta uudestaan sille ei ole tarvetta. Maksan mieluummin enemmän ja lennän turvallisesti ja hyvän palvelun kera kuin tuollaisilla yhtiöillä, joissa millään muulla ei ole merkitystä kuin voitolla.

    1. Kiitos Jerry! Itse en ole koskaan Ryanairilla lentänyt, mutta syynä on ollut se, että ei ole ollut tarvetta heidän reiteille. En ole aikaisemmin ajatellut sen enempää, että halvat hinnat vaikuttaa johonkin… Nyt tulen valitsemaan aina toisen lentoyhtiön, vaikka sitten maksaakin enemmän, mutta en aio tukea tällaista toimintaa. Ja jo pelkästään hyvästä palvelusta maksaa mieluusti, turvallisuudesta puhumattakaan! :)

    1. Kiitos Amanda! Niin, veikkaan että moni muukain maksaisi himpun verran enemmän jos tietäisi, että sillä turvattaisi henkilökunnalle riittävä palkka.

  18. Kiinnostava kirjoitus! Kyllä olisin valmis maksamaan tuollaisen korotuksen. Hienoa, että Tanskassa pidettiin lentohenkilöstön puolia tuolla tavoin!

    1. Kiitos Ulla! On se hienoa, että asioihin puututaan, eikä anneta noinkaan ison firman palkata väkeään huonoilla sopimuksilla! Tanskassa kun ei yksinkertaisesti riitä normaaliin elämiseen 10 000 kruunun kuukausipalkka.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *