Reittilento vs. lomalento – Kumman valitset?

Lomalennolle pakataan lentsikka täyteen mauttomasti puettuja naisihmisiä ja varhaisella lomatuulella olevia miehenköriläitä. Seassa kiljuvat lapset. Reittilennolla noustaan koneeseen itsellisenä ihmisenä tyylikkäissä vaatteissa ja asetetaan sievä käsimatkatavaraveska sinne hyllyyn. Ja ollaan niin kuin matkustettaisiin viikottain.

Nimim. Kuukkeli, Kuukkeli KaksPlussan keskustelupalstalla

Kuukkeli, Kuukkeli kärjistää loma- eli tilauslentojen ja reittilentojen eron, mutta ei mene kovin pahasti metsään: etenkin Euroopan sisällä reittilentoja käyttävät useat liikematkustajat, joille lentäminen on vain osa työtä ja tapa siirtyä paikasta toiseen, mutta matkanjärjestäjien tilauslennoilla suurin osa on, no, lomalaisia, joten tunnelma koneessa on reittilentoon verrattuna usein täysin erilainen. Toki myös reittilennoilla on lomalle lähtijöitä tai sieltä palaavia, mutta eri suhteessa, ja juuri matkustajat tekevät näiden kahden lentotyypin välille suurimman eron.

Olen lentänyt suurimmaksi osaksi reittilennoilla, mutta myös lukuisia kertoja eri charter-yhtiöillä. Viimeksi matkustin Thomas Cook Airlines Scandinavia -tilauslentoyhtiöllä Teneriffalle ja takaisin – ja huomasin pitkän listan eroavaisuuksia reittilentoon verrattuna.

image

Laukkujen painorajat

Monilla tilauslentoyhtiöillä käsimatkatavarat kuuluvat sallittuun matkatavaroiden maksimipainoon. Esimerkiksi Thomas Cook Airlinesilla matkatavaroita saa olla yhteensä 20 kg/hlö, sisältäen korkeintaan 6 kg käsimatkatavaroita, eli ihan kaikkia kaapista löytyviä lomahepeniä ei välttämättä kannata laukkuun ahtaa.

Reittilennoilla on yleensä erikseen painorajat lähtöselvitettävälle ja matkustamoon otettavalle matkatavaralle ja tavaraa saa ottaa mukaan enemmän: esimerkiksi Finnairilla (silloin kun lippuun kuuluu ruumaan menevä matkalaukku) saa olla matkatavaraa 23 kg+8 kg. Tämä kylläkin pätee myös Finnairin lomalennoilla.

imageTurkish Airlinesin koneita odottamassa lähtovuoroa Istanbulin kentällä

Koneeseennousuaika

Kööpenhaminan lentokentällä Thomas Cook Airlines avaa lähtöportin 45 minuuttia ennen lennon lähtöaikaa, kun Finnairin paikkamäärältään samansuuruiselle reittilennolle riittää koneen täyttämiseen 30 minuuttia. Syy tähän taitaa olla selvä: lomalennoilla nyt vaan on yleisesti ottaen hitaampaa porukkaa ja koneeseennousu kestää kauemmin.

En ole varmasti koskaan muulloin jonottanut tuubissa koneeseen pääsyä niin kauaa kuin lähtiessäni pakettimatkalla Teneriffalle, ja päästyäni vihdoin koneen käytävälle huomasin syyn: matkustajat eivät pitäneet mitään kiirettä asetellessaan laukkuja ylähyllylle, eikä takana tuleville annettu tietä.

imageThomas Cook Airlinesin lento Teneriffalta Kööpenhaminaan

Syitä tähän hitauteen on mielestäni kolme: 1. matkustajissa on paljon lapsiperheitä, joilla paikoille asettuminen luonnollisesti kestää kauemmin, 2. matkustajissa on paljon vanhuksia, joilla paikoille asettuminen kestää kauemmin, 3. matkustajissa on paljon sellaisia, jotka matkustavat harvoin, ja siksi oman paikan löytäminen ja paikalle asettuminen kestää kauemmin. Reittilennoilla on kokeneempia matkustajia ja monet matkustavat yksin, joten jono liikkuu sutjakkaammin.

Tjäreborgilla ilmeisesti tiedostetaan asiakkaiden hitaus niin hyvin, että matkalippuun on kirjoitettu maininta lähtöselvitystiskien sulkeutumisesta 1,5 tuntia ennen lennon lähtöä. Ei väittämä paikkaansa pidä, mutta näin varmistetaan, että kaikki matkustajat ovat kentällä hyvissä ajoin, ja heillä on riittävästi aikaa siirtyä lähtöselvityksestä lähtöportille.

image

Jalkatila

Kun matkanjärjestäjällä on kohteessa lukuisia hotelleja täytettävänään, on ihan ymmärrettävää, että yhtä lentoa kohden halutaan kuljettaa sinne mahdollisimman paljon asiakkaita. Tämän vuoksi charter-lentoyhtiöiden koneissa on usein muutama penkkirivi enemmän, ja tämähän on tietenkin pois jalkatilasta – mutta kokemukseni mukaan tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa kaikilla tilauslentoyhtiöillä.

Thomas Cook Airlinesilla en huomannut mitään eroa jalkatilan suhteen reittilentoon verrattuna: polvet eivät olleet kiinni edessäolevan penkissä, ja sain ongelmitta ojennettua jalkani kokonaan suoriksi edessäolevan istuimen alle. Näin ei todellakaan ollut lentäessäni TUIfly Nordicin lomalennoilla vuosina 2010 ja 2011 Thaimaan ja Suomen väliä, vaan minulla oli ahdistava sillit purkissa -olo. Tuolloin päätin, että en enää koskaan lennä mannertenvälisiä tilauslentoyhtiöllä. Ehkä yhtiön uudet Dreamlinerit ovat mukavammat matkustaa?

image

Lapsien ja humalaisten määrä

Jos vihaat lapsia lennoilla, suosittelen käyttämään reittilentoja, sillä silloin lapsimatkustajien todennäköisyys on pienempi. Matkaoppaana työskennellessäni kuulin useammankin kerran valituksia lennoilla olevista lukuisista lapsista ja ehdotuksia siitä, että lennoilla pitäisi olla lapsikiintiö. Hei haloo: useilla matkanjärjestäjillä kohderyhmänä ovat lapsiperheet, ja niitä varten on kohteissa useita perhehotelleja lastenkerhoineen ja aktiviteetteineen. Tämän vuoksi lennoillakin on totta kai lapsia.

Lomalennolla ollaan hilpeissä tunnelmissa, kännätään ja häiritään kanssamatkustajia.

Nimim. TriplaIsä KaksPlussan keskustelupalstalla

Se, kuinka paljon lomalennolla on humaltuneita matkustajia, riippuu lennon ajankohdasta ja myös määränpäästä – ja totta kai myös siitä, kuinka monta lomajuoppoa lähdölle osuu. Useat aamun ensimmäiset lennot ovat lomalentoja, ja silloin tuskin kukaan on ehtinyt hankkia kanssamatkustajia häiritsevää humalaa. Suurin osa ihmisistä osaa käyttäytyä, vaikka muutama lomanalkajaisjuoma kuuluisikin tapoihin, joten kokemukseni mukaan örveltävien huomalaisten täyttämään koneeseen astumista ei tarvitse pelätä myöhemmilläkin lähdöillä.

Ja kyllä sitä reittilennoillakin osataan, ei sen puoleen.

imageAteria Turkish Airlinesin lennolla IST-CPH

Tarjoilut lennolla

Vielä jokunen vuosi sitten olisi voinut erotella selkeästi reitti- ja lomalentojen erot tarjoilujen suhteen: reittilennolla ruoat ja juomat ovat maksuttomia, ja lomalennoilla kaikesta joutuu maksamaan ekstraa. Näin yksinkertaista se ei kuitenkaan enää ole reittilentojen osalta, sillä käytännöt vaihtelevat lentoyhtiöittäin suuresti, mutta lomalennoilla ei edelleenkään mikään kuulu hintaan – usein ei edes vesilasillinen.

Ei ehkä ole reilua verrata charter-lentoja Euroopan parhaimaan lentoyhtiöön Turkish Airlinesiin, mutta teen sen silti: kun turkkilaisella matkustaessasi voit maksutta valita ruokalistastasi mieleisesi annoksen ja viini virtaa, jäät tilauslentoyhtiön lennolla ylihinnoilteltujen välipalojen varaan, jos et ole muistanut ostaa ateriaa matkavarauksen yhteydessä. Ja se vesi? Sen joudut ostamaan erikseen, vaikka olisit ateriasta maksanutkin.

imageAteria Thomas Cook Airlinesin lennolla TFS-CPH

Lentokohteet

Reittilennoilla ja charter-lennoilla on usein hieman erilaiset määränpäät: kärjistäen voisi sanoa, että reittilennot lentävät kaupunkeihin ja lomalennot rannalle. Helsingistä ei pääse suorin lennoin kaikkialle maailmaan, mutta tsekkaamalla reittilentojen lisäksi myös lomalennot, avautuu kohdevaihtoehtoja enemmän.

Aikaisemmin Suomesta pääsi suorilla lennoilla esimerkiksi Kuubaan tai Dominikaanisen tasavallan Puerto Plataan vain lomalennoilla (ensi talvena myös reittilennoilla Finnairin uusien reittien myötä), ja näin on ollut asian laita myös vaikkapa Phuketin ja Kap Verden kohdalla. Suora lento on aina välilaskullista mukavampi vaihtoehto, ja koska lomalentoja pystyy varaamaan ilman koko lomapakettia, kannattaa pitää tämäkin vaihtoehto mielessä.

image

Ympäristöystävällisyys

Harva asia sopii yhtä huonosti yhteen kuin ympäristöystävällisyys ja lentomatkustaminen, sillä lensit minne tahansa ja teit siellä mitä hyvänsä, on matkasi hiilijalanjäljestä suurin osa lentomatkan aiheuttamaa. Mutta et ehkä olekaan ajatellut, että reitti- ja lomalennot eroavat tässäkin asiassa.

Suurin osa edellämainituista tilauslentoja koskevista seikoista johtaa siihen, että lomalento on usein reittilentoa ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Tässä siihen muutama syy:

1. Vähemmän painoa, vähemmän ympäristövaikutuksia

Jos kaikki 220-paikkaisen koneen matkustajat ottavat mukaan matkatavaroita maksimimäärän, on Thomas Cook Airlinesin lomalennolla lastia 1760 kiloa vähemmän verrattuna Finnairin reittilentoon.

Jos ruokatarjoilu on maksuton, täytyy ruokaa lastata mukaan koko koneelliselle. Lomalennoilla ateriatilaus täytyy tehdä etukäteen, ja tämän ansiosta ruokaa voidaan ottaa mukaan vain tarvittava määrä. Tämä vähentää myös ruokahävikkiä.

Jokainen kilo merkitsee. Esimerkiksi Thomas Cook Airlines Scandinavian koneiden ohjaamot ovat muuttuneet paperittomiksi, ja tämän ansiosta yhtiö säästää vuosittain noin 100 tonnia polttoainetta (lähde).

2. Korkea täyttöaste, pienempi hiilijalanjälki

Reittilento kulkee reittiään huolimatta siitä, kuinka täysi tai tyhjä kone on. Tilauslennot pyritään aina täyttämään viimeistä paikkaa myöten, ja huonosti myynyt lento voidaan vaikka perua kokonaan. Esimerkiksi TUIfly Nordicin täyttöaste on keskimäärin 98 %, kun reittilennoilla täyttöaste on usein 65 %. Esimerkiksi lento Kööpenhaminasta Roomaan aiheuttaa CO2 päästöjä tilauslennolla 92 kg/hlö, ja reittilennolla 182 kg/hlö. (Lähde)

3. Suorat lennot on välilaskullisia ympäristöystävällisempi vaihtoehto

Eli varatessasi lentoja niihin eksoottisiin rantalomakohteisiin, katso myös matkanjärjestäjien matkakohteet: ehkä pääsetkin kohteeseen suorin lennoin monen pompun sijaan?

Lennätkö sinä yleensä reitti- vai lomalennolla?

18 comments
  1. Lomalentoja oli ennen enemmän, nykyisin Finnair lienee muuttanut jo kaikki lomalentonsa reittilennoiksi. Itse olen joskus vuosia sitten lentänyt Finnairin lomalennolla, nämä varsinaiset lomalentoyhtiöt ovat kokeilematta. Viime joulun Phuketin matkamme oli pakettimatka, mutta lipun samaiselle lennolle olisi voinut ostaa muutenkin, kyse oli siis Finnairin reittilennosta. Sinällään en karsasta lomalentoja, moni tässä postauksessa mainittu asia ei välttämättä ole oikeasti tästä loma-/reittilento-jaottelusta kiinni, vaan kyse on enempi kohteesta ja lentoyhtiöstä. Matkatavarasäännökset vaihtelevat lentoyhtiöittäin ihan reittilennoillakin. British Airways oli lippuun printannut käsimatkatavaran määräksi 23kg. Ei siihen reppuun saanut kuin 8kg, vaikka tungin kaikkein painavimmat sallitut esineet kyytiin niin, että saumat jo miltei ratkesivat. Matkustavaisten olomuoto ja ikä sekä mukana olevien lasten määrä on varmasti enemmän kiinni kohteesta kuin lennon tyypistä. Joskin tokihan niitä lomalentoja on tarjolla nykyisin varmaan pelkästään niihin kohteisiin, jonne lähdetään talvea pakoon tai etsimään kadonnutta kesää, jolloin mukaan sattuu enemmän lapsiperheitä ja eläkeläisiä.

    1. En tiennytkään, että Finnair on muuttanut lomalentonsa reittilennoiksi. Tai varmastikin se on niin, että samaan koneeseen myydään sekä loma- että reittilentolippuja, ja silloin palvelut ovat kaiketi kaikille samat.
      Eihän se jaottelu tietenkään ole täysin selkeä, vaan totta kai esimerkiksi lapsiperheitä voi olla reittilennoilla ja kokeneita matkaajia lomalennoilla. Mutta kärjistettynä näin minä olen näiden lentotyyppien väliset erot kokenut kun olen molemmilla lentänyt lukuisia kertoja.
      Olet täysin oikeassa siinä, että matkatavaroiden painorajat riippuvat lentoyhtiöstä, mutta pointtina olikin, että monilla charter-yhtiöillä käsimatkatavarat luetaan maksimikilomäärään mukaan, ja monilla normaaleilla lentoyhtiöillä taas ei. Käsimatkatavaran maksimipaino 23 kg kuulostaa kyllä hurjalta! Onkohan siinä tapahtunut virhe, ja onkin tarkoitettu ruumaan menevää laukkua?

  2. Mielenkiintoinen juttu! Olen viime vuodet lentänyt pelkästään suorilla reittilennoilla. Tosin Finnairin reittilento Teneriffalle tammikuun alussa oli reittilento melkeinpä vain aikatauluissa. Bisnesluokkaa ei ollut lainkaan, ja harmaat pantterit dominoivat matkustamossa. Juuri tuosta syystä koneeseen/koneesta poistuminen oli yllättävän hidasta. Mietinkin tuota blogissani, luvallasi linkin sen tähän? https://johannasuomela.com/2017/01/29/hotellihelvetista-luontoparatiisiin/

    Meillä reissatessa suositaan suoria lentoja, aina kun mahdoli

    1. Harmaat pantterit :D Kiitos tuosta linkistä, kiva postaus! Alkoi ihan pikkaisen harmittaa, että Gomeralle en ole vieläkään päässyt… Teneriffa (ja muut Kanariansaaret) onkin varmasti niitä kohteita, minne menevissä reittikoneissa on aina vanhoja pakettimatkalaisia, jotka ovat hitaita ja taputtavat laskeutumisen jälkeen, joten ne tuntuvatkin siksi enemmän lomalennoilta :D

  3. Lomalennoilla parasta on taputtavat suomalaiset matkustajat! :D Siitä on jo parisen vuotta, kun olen itse lomalennoilla lentänyt, mutta eipä niistä mitenkään erityisen positiivinen fiilis ole jäänyt. Lapsena haaveilin tovin lentoemännänkin urasta, mutta kesälomamatkat turistikohteisiin saivat nuo haaveet nopeasti karisemaan…
    Ympäristöystävällisyys sen sijaan tuli uutena tietona – tosin suoraan sanottuna en ole asiaa ennen sen koommin miettinytkään. Lennot valitsen oikeastaan sen perusteella, minne matkustan halvimmalla. Jos samaan kohteeseen pääsee niin loma- kuin reittilennollakin, halvempi voittaa. Kyllä sitä aina silloin tällöin humalaisia suomalaisia ja itkeviä lapsia jaksaa kuunnella :)

    1. Mä oon lentänyt nyt muutaman kerran lomalennolla Kööpenhaminasta, ja kyydissä on ollut tanskalaisten lisäksi paljon myös ruotsalaisia. Ja kyllä niilläkin lennoilla on jokunen aina taputtanut laskeutumisen jälkeen, eli ei se ole vain suomalaisten tapa :D Kiva kuulla, että onnistuin kertomaan jotain uutta (ja positiivista) lomalennoista! Ja minulla on sama juttu: halvempi lento voittaa, etenkin Euroopan sisäisillä lennoille.

  4. Pieni korjaus tuohon lomalentojen ruokatarjontaan: olen viime vuosina päätynyt pari kertaa Aurinkomatkojen lomalennoille Kanarialle ja Dominikaaniseen tasavaltaan, ja molemmilla reissuilla ruuat ja joitain ruokajuomia sai ilmaiseksi. Eli ainakin Aurinkomatkoilla on edelleen lomapaketin hintaan kuuluvaa ruokatarjoilua ainakin joillain reiteillä :)
    Halpoina äkkilähtöinä lomalennot voivat olla ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta muuten sain kyllä niistä tarpeekseni tuolla Dominikaanisen tasavallan matkalla juuri lasten takia… menomatka yölennolla 11 tuntia economyluokassa, lapsi itki parin penkkirivin päässä koko matkan eli en itse saanut juurikaan nukuttua. Paluulennolle, sekin yölento ja kestoa melkein 10 tuntia, päädyin bisnesluokkaan ja ajattelin että jes, penkki makuuasentoon ja kerrankin kunnon unet lennolla! Mutta ei. Sain suoraan eteeni istumaan äärimmäisen kovaäänisen kiljuvan lapsen. Siinä eivät edes korvatulpat ja vastamelukuulokkeet auttaneet :’D tuolla lomalennolla bisnesluokan hinta oli vain 150€ per suunta, siksi kai se lapsi oli isovanhempiensa kanssa sinne päätynyt. Reittilennolla taas tuskin bisnesluokasta juuri lapsia löytyy. Ja kuka hullu sinne maksaisikaan paljon extraa jos saisi nauttia samanlaisesta ihanasta kiljunnasta kun minä ensimmäisellä kerrallani bisnesluokassa :D

    1. Mä en olekaan koskaan matkustanut Aurinkomatkojen lomalennoilla, joten en tiennyt, että heillä vielä palvelu pelaa. Loistava juttu! :)
      Auts, auts, auts! Sinun kokemukset lomalentojen lapsista ei todellakaan ole miellyttävimmästä päästä! Mannerten välisillä lennoilla kiljuvat lapset ovat kyllä ärsyttävä juttu. Mutta on minulla huonoja kokemuksia reittilennoiltakin: minä lensin Dominikaanisesta tasavallasta Eurooppaan reittilennolla, ja viereen sattui äiti sylilapsen kanssa. Ja tuo lapsi rimpuili koko matkan siinä sylissä, ja potki ja löi minua siinä samalla. En voinut edes nukkua kun koko ajan tuli osumaa. En sanonut asiasta mitään, sillä näin, että ei se äitikään siitä matkasta nauttinut.
      Ilmeisesti reittilentojen bisnesluokissa lapsia matkustaa aika usein, lue vaikka London and beyond -blogista: http://www.rantapallo.fi/lena/2017/01/09/voiko-lapsen-kanssa-matkustaa-business-luokassa/

  5. Olipas mielenkiintoinen ja informatiivinen postaus. :) Ite menen yleensä reittilennoilla, mutta usein halpalentoyhtiöillä, joilla ei kuulu kyllä noi ruokailut taikka ruumaan menevät tavarat hintaan ja harvemmin lennoilla syön mitään (tai sitten ostan omat eväät). Matkustan myös pääsääntöisesti kaikilla max. viikon kestävillä matkoilla pelkillä käsimatkatavaroilla. En ole koskaan varsinaisesti lomalentoja karttanut, mutta reittilennot on vaan sopinut yleensä hyvin mun budjettiin, aikatauluihin ja kohteisiin. :)

    1. Kiitos Miia! Muutaman tunnin Euroopan lennoilla ei kyllä sitä ateriaa osaa edes kaivata, mutta viiden, kuuden tunnin lennolla on jo kiva saada jotain ruokaa, vaikka edes ne omat eväät. Mutta mannerten väliselle lennolle en lähtisi ilman lentokoneateriaa!
      Se, että halpalentoyhtiöt ja yhä useammat muutkin lentoyhtiöt, tarjoaa halvempia lippuja kun matkustaa ilman ruumaan menevää matkatavaraa, on edesauttanut siinä, että yhä useampi matkustaa pelkillä käsimatkatavaroilla. Ja se on loistava juttu ympäristön kannalta! Minä olen pari kertaa ollut parin viikon reissussa pelkillä käsimatkatavaroilla, ja hyvin onnistui!

  6. Aika harvaan paikkaan lopultakaan pääsee lomalennolla. Mitä jos haluan vaikka Belgradiin? Bogotaan? Manilaan? Lomalentojen valikoima on sittenkin pieni. Pakettimatkoilla, siis jos on kyse pelkistä lomamatkoista, on se lyömätön etu, että niissä pätee valmismatkalaki.
    Itse paljon työn puolesta matkustavana en edes mieti tällaista vastakkainasettelua, reittilento ja sillä hyvä. Joskus aniharvoin joku lomalento voisi olla vaihtoehto, mutta silloinkin aikataulut eivät yleensä sovi.

    1. Kuten tekstissäkin kirjoitan, voi lomalennot olla vaihtoehto rantalomakohteisiin mennessä: “kärjistäen voisi sanoa, että reittilennot lentävät kaupunkeihin ja lomalennot rannalle”. Eli en väitäkään, että niillä pääsisi Belgradiin, Bogotáan tai Manilaan – eikä varmasti kyllä pääsekään! :) Työn puolesta matkustavalle lomalennoista harvoin on mitään hyötyä (jos työmatkat ei siten kohdistu tyypillisiin rantalomakohteisiin), joten ymmärrän täysin, että sinulla ei lomalennot tule kysymykseenkään. Kiitos kommentistasi!

  7. Oon kyllä reittilentojen kannalla – oon kerran matkustanut Hurghadaan yrityksen kautta, jonka nimeä en enää edes muista. Sen verran muistan, että se meni vuosi meidän matkan jälkeen konkurssiin tai vastaavaan. Joka tapauksessa sen jälkeen päätin, että tästä eteenpäin jatkan omatoimista matkailua ja haluan itse valita lennot ja majoitukset.

    En väitä etteikö toki lomalennot ja ns valmiit paketit olis helpompia. Lisäksi tällaiset vaihtoehdot madaltaa kynnystä lähteä matkaan sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka ei esimerkiksi matkustele niin paljoa. Iso plussa tulee kyllä tosta isommasta ympäristöystävällisyyden määrästä!

    Onneksi meitä on jokaiseen veneeseen – tää oli muuten tosi mielenkiintoinen postaus! Toi Kuukkelin määritelmä sai kyllä hyvät hykerrykset täällä, oivaltavasti käytit tota lainausta! :’D

    1. Oliskohan kyseessä ollut Air Finland Holidays, joka meni konkkaan kesällä 2012? Onneksi ette olleet reissussa juuri silloin, sillä silloin kohteissa olleilla lomalaisilla taisi olla aika hankalat paikat… Toki reittilentoyhtiötkin voi mennä konkkaan, esimerkiksi SAS on ollut konkurssiuhan alla käsittääkseni useammankin kerran.
      Hehe, keskustelupalstoilla tulee joskus vastaan erinomaisia ja naulan kantaan osuvia kommentteja, joten sieltä saa hyvin matskua blogiteksteihin :D

  8. Lennän suoralla lennolla, jos vaan sellaisen löydän – lomalentoja karsastamatta, mutta valitettavan harvoin niistäkään on löytynyt apua silloin kun suoraa lentoa ei ole löytynyt. Nyt viimeksi olin melkein yllättynyt, että Suomesta ei talvella pääse suorilla lennoilla, ei edes millään lomalennolla Algarven Faroon. Lopulta löysimme kohtuullisilla aikatauluilla ja hinnalla olevat lennot mennessä Dublinin kautta ja paluussa Gatwickin kautta. Halpalentoyhtiöillä (Aer Lingus, Monarch) painorajat olivat myös ainakin Monarchilla alemmat kuin Norwegianilla, joilla lensimme Helsingistä/Helsinkiin, mutta tapaamme matkustaa kevyesti, joten se ei ollut meille ongelma: yksi yhteinen sisääntsekkaamamme laukku painoi myös paluumatkalla alle 20 kg. Ensi kuussa lennämme Nepalista Bhutaniin ja silläkin välillä painorajana on, reittilennolla, 20 kg, käsimatkatavaroineen, eli nämä vaihtelevat kautta maailman.

    1. Minustakin tuo on hieman yllättävää, että Suomesta ei pääse talvella suorin lennoin Algarveen, sillä luulisi sinne olevan menijöitä. Ja jos vertaa siihen, että Mallorcalle kyllä pääsee talvellakin suorin lennoin, mutta vaikea kuvitella että se olisi Portugalia suositumpi talvikohde…
      Tietenkin lentoyhtiökohtaisia eroja on ihan kaiken suhteen, ja esimerkiksi halpalentoyhtiöt voivat olla palveluiltaan vielä surkeammat kuin tilauslentoyhtiöt. Mutta tässä jutussa ajattelin yleisesti ottaen Suomesta lentäviä lentoyhtiöitä, poislukien halpalentoyhtiöt, jotka taas on mielestäni kolmas lentoyhtiötyyppi tavallisen lentoyhtiön ja tilauslentoyhtiön lisäksi. On aivan mahdotonta tehdä tästä aiheesta postausta, joka kattaisi kaikki maailman lentoyhtiöt :)
      Iso plussa siitä, että matkustatte kevyin matkatavaroin! Siihen voisi kaikki pyrkiä :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *