Minäkin pääsin lentokenttäloungeen ja businessluokkaan!

Kerran minulla kävi uskomaton tuuri ja Finnairin ylibuukkauksen vuoksi pääsin aloittamaan muutaman viikon Thaimaan-reppureissun businessluokassa lennolla Helsingistä Bangkokiin. Voi sitä riemua ja innostusta, kun hörpin reikäisissä reissuverkkareissani samppanjaa Ultima Thule -lasista ja litkin alkuruoaksi hummerikeittoa. Kumpaakaan en ollut koskaan aikaisemmin maistanut, en oikeaa samppanjaa enkä hummeria, joten muistan hetken ainutlaatuisuuden vielä nyt kymmentä vuotta myöhemminkin.

Vaikka tuo businessluokkakokemukseni olikin ikimuistoinen, ajattelin sen olleen ainoaa laatuaan, sillä tuskinpa olisin koskaan itse valmis maksamaan satoja euroja ekstraa kokeakseni saman uudestaan. Toisinaan onni kuitenkin potkaisee toisenkin kerran, sillä matkalla Gran Canarialta Madridin kautta Mallorcalle pääsin jälleen (ja taas ilman oman rahan sijoittamista, sillä nämä liput menivät työnantajan piikkiin) matkustamaan koneen eksklusiivisessa etuosassa. Tällä kertaa kyseessä oli lyhyen matkan lennot espanjalaisen Air Europa -lentoyhtiön Boeing 737 -koneilla, joten ihan Finnairin mannertenvälisen lennon tasoiseen kokemukseen ei nyt kuitenkaan päästy.

image

Lähtöselvitys

Ennen lähtöselvitystä en edes tiennyt, että kädessäni oli businessluokan liput, joten menimme tavalliselle lähtöselvitystiskille. Ei sillä kyllä mitään merkitystä olisi ollutkaan, sillä kaikki tiskit olivat joka tapauksessa vapaina, emmekä joutuneet jonottamaan.

Lähtöselvityksessä mieleeni tuli Syö Matkusta Rakasta -blogin Merin kirjoittama postaus Finnairin busineksessa lentämisestä, ja etenkin kohta missä hän ei saanut Helsinki-Vantaan lähtöselvitystiskillä paremmasta matkustusluokasta huolimatta yhtään parempaa palvelua. Sama juttu oli nimittäin meidänkin kohdalla Gran Canarian kentällä: espanjatarta ei meidän palveleminen olisi voinut vähempää kiinnostaa, mutta tämä tuntuu olevan Espanjassa monin paikoin ihan normaalia.

image

Koneeseennousu

Olisinkohan päässyt businesslipulla jonon ohi? Todennäköisesti, mutta kuulutukset lähtöportilla sekä Gran Canarialla että Madridissa olivat niin epäselvät, että en ollut asiasta lainkaan varma. Muutaman minuutin jonottaminen ei ole minulle kuitenkaan mikään ongelma, joten jätin jonon ohi kiilaamiset väliin.

Koneessa oli istuinpaikkoja kolme molemmin puolin, joista businessluokassa keskimmäinen oli jätetty aina tyhjäksi lisätilan takaamiseksi. Heti alkuun meille tarjoiltiin joko vettä tai mehua oikeista laseista, mutta Air Europan lennonaloitusjuoma jää kakkoseksi Finnairin samppanjalle.

Lentolukemiseksi olisi voinut valita päivän sanomalehdistä mieleisensä, mutta tarjolla oli pelkästään espanjankielisiä lehtiä. Ymmärrettävää sinänsä, olihan kyseessä kuitenkin Espanjan sisäinen lento.

image

Lennolla

Yhden suurimmista etuosassa matkustamisen eduista huomasin heti koneen noustessa: täällähän on huomattavasti hiljaisempaa kuin koneen keski- tai takaosassa! Ensimmäinen lento oli aamulento, joten päästyämme lentokorkeuteen kallistin penkkini taakse, pistin tyynyn pääni alle ja nukuin tyytyväisenä seuraavat puoli tuntia.

Herättyäni oli lentoemäntä hetkessä luonani kysyen haluaisinko aamiaista. No, ilman muuta! Ruoka ei kuitenkaan ollut mielestäni mitenkään erikoisen maukasta, mutta syynä saattaa olla myös se, että en yleensäkään tykkää munakkaasta. Leivän kanssa olisin tietenkin ottanut hillon sijaan juustoa, mutta menihän tuo alas pelkän voinkin kanssa.

Aamiaisen parhaimmat palat olivat Oikos-jogurtti, todella hyvä appelsiinimehu ja yksi parhaimmista yläilmoissa nauttimistani kahveista. Pikkuiset suola- ja pippurisirottimet löysi tiensä laukkuuni, sillä eihän kertakäyttöisiä sirottimia olisi raaskinut poiskaan heittää!

Toisella, noin tunnin mittaisella Madrid-Palma -lennolla, aterian korvasi hieman vaatimaton voileipä. Niitä kyllä olisikin sitten saanut syödä niin monta kuin vatsaan olisi mahtunut, ja lisäksi sai halutessaan sipsejä, keksejä tai suklaata. Ei mitkään gourmet-eväät, mutta eipä edes ollut nälkä Madridin loungessa mässäilyn jälkeen.

image

image

image

Lounge

En ole koskaan aikaisemmin oikein ymmärtänyt lounge-hypetystä, sillä miksi ihmeessä kukaan haluaa mennä lentokentälle niin paljon aikaisemmin, että aikaa jäisi loungessa hengailuun? Gran Canarian kentälläkin olisi lounge ollut, mutta emme edes käyneet siellä, sillä aikaa ei ollut muuhun kuin aamukahvin hörppäämiseen – aivan kuten aina, kun olen lähdössä lennolle.

Mutta kun kyse on lentojen välisen ajan viettämisestä parhaimmalla mahdollisella tavalla, ollaankin asian ytimessä!

Madrid-Barajasin kentällä on viisi loungea, joista me vietimme parituntisen välilaskun kolmosterminaalin Puerta del Sol -loungessa. Lounge oli ehdottomasti koko businesslipulla matkustamisen kohokohta, sillä voiko olla mukavampaa tapaa odottaa lentoa kuin istuskella rauhallisessa tilassa, syöden ja juoden baarin antimia ja katsellen laskeutuvia lentoja?

Loungen ruokatarjoilut koostuivat lähinnä sämpylöistä, jotka eivät kovinkaan paljoa makunystyröitä hivelleet, mutta lämpimiä ruoka-annoksia olisi ollut myös mahdollista tilata. Lasillinen valkoviiniä, pari sämpylää ja jogurtti pitivät minut kuitenkin tyytyväisenä, sekä pino englanninkielisiä kiiltäväkantisia muotilehtiä. Nettiyhteyskin olisi toki ollut, sekä tv-huone että pimeä huone sänkyineen nukkumista varten. Kyllä täällä olisi viihtynyt pidemmänkin ajan!

image

image

image

imageimage

Maksaisinko businessluokassa matkustamisesta?

Näin lyhyillä lennoilla (n. 3 h + 1 h) businessluokka ei pääse samanlaisiin oikeuksiin kuin mannertenvälisillä lennoilla, mutta oli se silti kokemuksena hyvin miellyttävä. Enkä voi väittää ettenkö hykerrellyt mielihyvästä, kun priority-lätkällä varustetut laukkuni ilmestyivät laukkuhihnalle Palman kentällä ensimmäisten joukossa. Tämäkin vielä!

Tämän kokemuksen jälkeen businessluokassa matkustaminen alkoi kieltämättä houkutella, ja nyt minullekin selvisi miksi jotkut ovat valmiit latomaan seteleitä tiskiin reilummalla kädellä parantaakseen matkustusmukavuutta.

Mutta millaisista lisämaksuista sitten onkaan oikein kyse? Air Europan edullisimman lipun ja businessluokan lipun hinnoissa on aika reipas ero: samainen LPA-MAD-PMI -välin halvin lippuluokka nimittäin maksaa satunnaisesti valittuna päivänä 248 euroa, kun samalla lennolla businessluokka maksaa 557 €. Reippaasti yli tuplat enemmän siis. Joten annetaanpas olla, tämä tyttö matkustaa jatkossakin economyssä – ja odottaa kolmatta onnenpotkua.

Kuten sanottua, parasta tässä todellakin oli välilaskun viettäminen loungessa, ja sen mahdollisuuden aion pitää mielessäni jatkossakin – loungeihin kun usein pääsee myös rahalla ilman businesslippua.

 

Oletko matkustanut businessluokassa?

30 comments
  1. Kuulostaa niin luksukselta, lucky you! Meille kävi samanlainen tuuri kerran kun lähdettin Finnairilla Aasian suuntaan. Päästiin ylibuukkauksen takia ykkösluokkaan ja vielä rahaa päälle. Varsinainen onnenpotku, eikä meille edes kerrottu siitä ennen kuin vasta portilla kun meidän vanhat liput piipattiin :). Oli se kyllä niin siistiä ja just huomasi myös että ketkä ei kuulu joukkoon reppureissaaja leima otsassa. Kiitos, tämä oli tosi mielenkiintoinen postaus. Tyhmä kysymys, mutta onko siis tuolla loungessa kaikki ilmaista? Myös ne a la carte -annokset?

    1. Ohhoh, te saitte matkustusluokan korotuksen lisäksi vielä rahaa?! Siinäpä vasta hyvät korvaukset :D :D
      Joo, näin mä olen käsittänyt, että loungessa on kaikki ilmaista! En mä niitä a la carteja siis testannut, mutta käsitin että ne oli maksutta. Kuten myös kaikki sanoma- ja aikakausilehdet, joista sitten otinkin mukaan kopiot kaikista englanninkielisistä :D

  2. Enpä muuten ole tullut ajatelleeksi noita välilaskuja noiden loungejen kohdalla. Olemme tosin viime aikoina lentäneet lapsen vuoksi suorilla lennoilla lähes joka paikkaan, joten eipä ole ollut välilaskujakaan. Minuakaan ei saisi maksamaan ylimääräistä lyhyillä lennoilla, mutta kerran kun onni potkaisi pitkällä yölennolla Etihad Airwaysilla, ja saimme omat hierovat sängyt lennon ajaksi, niin kyllä muuten oli hymy korvissa! En tiedä, olisiko minulla siihen varaa, mutta jonkun verran olisin sellaisesta valmis maksamaan, kun taas pelkästä eturivin paikasta en näe mitään hyötyä.

    1. Hierovat sängyt lennolla! No vau, aika mahtavaa! :)
      En mäkään ollut ennen tätä tajunnut, että loungethan on ihan paras tapa viettää välilaskut! Seuraavalla pidemmällä välilaskulla pitää kyllä selvittää, miten pääsis rahalla loungeen, niin ei tarvitse istuskella meluisassa baarissa/ravintolassa, missä ruoka ja juoma kuitenkin maksaa liikaa.

  3. Olen pari kertaa matkustanut bisneksessä, kun sen on saanut alennettuun pistemäärään Finnairin plussaohjelmassa. Onhan se ollut miellyttävää, mutta en siitä silti lähtisi lisähintaa maksamaan. Loungeissa on tullut myös vietettyä aikaa (kun se oli vielä ilmaista Finnairin silver-kortilla) ja se on kyllä mukavaa lentojen välillä. Ennen lentoa en yleensä kentälle niin aikaisin mene, että siinä olisi hirveästi järkeä. Toki joku ihana lomamatka on mukava aloittaa lasillisella skumppaa.

    Toivottavasti joku kerta se bisnekseen siirtäminen osuisi omalle kohdalle. Mannertenvälisillä lennoilla bisnesluokka on vielä kokematta, mutta omaa rahaa en siihen raaski käyttää.

    1. Onhan se lomamatka ihana aloittaa skumpalla, mutta onneksi sitä saa lentokentän baareistakin ettei sen takia tarvitse loungeen mennä. :D Vaikka kyllähän se taitaa maistua pikkasen paremmalta just siellä loungessa ;) Toivotaan, että säkin pääset joku kaunis kerta businekseen mannertenvälisellä lennolla!

  4. Minut upgradettu vain kerran businekseen ylubuukkauksen vuosi, ja sekin kokonaisen yhden tunnin lennolla Southwest Airlinesillä San Jose – San Diego. Sillä lennolla ei paljoa eroa busineksen ja economyn välillä huomannut. Sain nyt sentään ilmaisen drinkin ja penkit saattoi olla aavistuksen isommat. Muutaman viikon päästä lennämme Nippon Airlinesin business -luokassa Japaniin, ja odotan kyllä innolla millaista siellä on.

    1. No joo, noin lyhyillä lennoilla en edes ymmärrä miksi joku viitsii maksaa busineksestä :D
      Vau, busineksessä Nipponin kyydissä voi olla jo hieman erilainen kokemus! Toivottavasti täyttää odotukset :)

  5. Olipa kiva yllätys! Itselläni on business vielä kokematta. :)
    Loungeja sen sijaan on tullut testattua useampaankin kertaan, jo hki-vantaalla lähtiessä että esim jo mainitussa Istanbulissa vaihtojen välillä. Olen omistanut Diners Clubin luottokortin jo vuosia ja vielä pari vuotta sitten lounget eivät maksaneet tällä kortilla mitään. Nykyään sisäänpääsy kustantaa 19 euroa mutta on etenkin vaihdoissa oikein hintansa arvoisia!

    1. Tuo 19 euroa ei ole kyllä lainkaan paha hinta loungeen pääsemisestä, etenkin lentojen välillä voisin kevyesti maksaa tuon vaikka jokaisella vähintään parin tunnin kentällä oleskelun aikana!

  6. Ihana onnenpotku! :D Mulla kävi samanlainen Ljubljanassa (LJU-HEL). Olin bookannut Go Optin Portoroz-LJU ja se kyyti tuli niin aikaisin että huh! Ärsytti ajatus kentällä venailemisesta (first world problems) kunnes pääsin lähtöselvitykseen ja jostain ihme syystä käteen lyötiin priority-liput ja ohjattiin loungeen.. En vieläkään tiedä mistä tämä johtui mutta hei who cares! Oli ihan loistava reissun lopetus :D Eli samanlaisissa fiiliksissä! En kyllä Euroopan lennoilla business-paikkoja kaipaa mutta kaukolennolla voisin joskus tulevaisuudessa investoida business-paikkaan, semmoiseen arjen luksus-hetkeen. Vielä kerran: Sairaan kiva onnenpotku!

    1. Hahah, aikamoinen onni kävi sullakin, ja just parhaaseen mahdolliseen saumaan! :) Ja niin just, ihan sama mistä tällainen upgrade johtuu, ei muuta kuin nokka kohti loungea! :D

  7. En ole matkustanut business-luokassa ja lounget ovat olleet minulta suljettuja. Olen ajatellut lentämistä lähinnä välttämättömänä pahana ja alistunut siihen, ettei mukavaa tule olemaan. Minulla on sellainen keho, että se on järjestänyt minulle elämän, jossa mikään ei ole mukavaa. Olen yleensä liian pitkä tai painava kaikkeen ja minulla on mahdoton koko, kun kaikki valmistetaan Kiinassa kiinalaisten mittojen mukaan. Oli aika päsäyttävää, että tässä pitkien ihmisten luvatussa maassa noin puolet ihmisistä on minua pitempiä. Miten hankalaa heillä voi olla.

    1. Niin minäkin olen ajatellut, että lentääminen on välttämätön paha jos haluaa nopeasti kauas, mutta näköjään sekin on mahdollista tehdä hieman mukavammin :)

  8. Olis varmasti hienoa kokea ykkösluokassa matkustaminen, mutta tällä hetkellä käytän rahat mieluummin yhteen ylimääräiseen reissuun kuin businessluokkaan :D Varmasti jos esimerkiksi työkseen matkustaisi, niin olishan se sujuvuus melkein välttämätöntä.. Loungeja on tullut tutkailtua, mutta käytyä vain Thaimaassa sisäisellä lennolla.

    1. No sama täällä, määrä korvaa laadun! :D Ja työmatkoilla tosiaankin syyt matkustamiseen on toiset, joten silloin usein se extramukavuus ja helppous on varmastikin tärkeämpää.

  9. Mä en ole koskaan ollut bisnesluokassa koneessa enkä loungessa millään kentällä. Testimielessä kyllä houkuttelisi, kun näitä vastaavia blogijuttuja osuu aina välillä vastaan.

    1. Musta tuntuu, että lounget ja businessluokat on niitä juttuja, mitä ei edes osaa kaivata ennen kuin kokeilee itse. Kun kyllähän se lentäminen sujuu vallan mainiosti ilmankin, mutta pikkasen mukavammin näin :)

  10. Kuukausi sitten Madridin lennolla meidät upgradattiin businekseen koneen ylibookauksen vuoksi. Pari kertaa olen pisteillä korottanut matkustusluokkaa. Loungesta osaan kyllä nauttia jo Helsingin päässä :) Työpäivän jälkeen on kiva mennä haukkaamaan sinne jotain pientä ja ottaa samalla lasi tai pari viiniä. Nautin myös siitä hiljaisuudesta, kun töiden jälkeen ei jaksa mitään ylimääräistä meteliä kuunnella. Omasta pussista en ole lippuja vielä ostanut ja ovat niin samperin kalliita, että jäävät ostamatta ellei tule Eurojackpot-voittoa :)

    1. No noin ne lounget toimisi lähtökentällä minullakin, lennon ollessa työpäivän jälkeen niin, että aikaa jäisi pieneen rentoutumiseen. En pistäisi pahakseni! Mutta minäkin tarvitsen sen Eurojackpotin ennen kun itse alan bisneslippuja itse maksamaan :D

  11. Joitakin kertoja on tullut businessluokassa matkustettua, osa työnantajan piikkiin, joku kerta pisteillä upgraten ja nyt viimeksi Kanadaan ihan omalla rahalla. Loungea en lähtökentällä minäkään osaa kaivata, mutta vaihdoilla on kiva ja koska viime vuonna meillä oli monta lentoa Istanbulin ruuhkaisen kentän kautta, niin hankin Dinersin päästäksemme siellä loungeen, sillä 2-5 tunnin vaihtoajoilla se on kyllä ainakin siellä ihan tarpeen! Kaikkein paras businesskokemus on kyllä työmatka-ajoilta, kun Finnairin lento NYCistä Helsinkiin peruutettiin ja ihmiset reititettiin sitten eri vaihtoehdoilla tai jäivät odottamaan seuraavaa lentoa. Businessluokan lipulla matkustaville löytyi parhaat vaihtoehdot ensimmäisinä ja Lontoon kautta olimme kotona vain muutamia tunteja myöhemmin kuin alkuperäisellä lennolla.

    1. Tuo Istanbulin lounge olisi ollut kyllä mahtava kokea, mutta eihän meitä sinne päästetty. Ja eikä sitä oikeasti edes kaivannutkaan kun Bangkokiin mennessä oli Köpiksen lento myöhässä eikä aikaa loungeen olisi edes ollut, ja paluumatkalla oli lentojen välillä niin paljon aikaa, että majoituimme hotellissa.
      Tuollaisessa lennon peruuntumistilanteessa businessliput saisi kyllä multakin plussapisteitä! Mutta vielä ei ole kertaakaan käynyt kohdalleni niin, että lento olisi peruttu, joten tuskin sellaisestakaan “edusta” pääsee kovin usein nauttimaan.

  12. Siis loungesta voisin maksaa vaikka erikseen, minusta se on Euroopan lennoilla muutenkin bisneksen parasta antia. Kerkesin Finnairin Silver-korttilaisena tähän luksukseen jo Finskin lennoilla Suomen sisäisilläkin jo tottua, mutta niin vain vetaistiin silvereilta matto jalkojen alta. :D
    Mannerten välisiä lentäisin mielelläni bisneksessä ja sellaisia yli kolmen tunnin lentojakin tottakai! Icelandairilla olen Finnairin mannerten välisten lisäksi kokeillut bisnesluokkaa, mutta sitä ei kyllä voi verratakkaan. Penkit ovat leveämmät ja ne saa kallistettua melko taakse, tarjoilu pelaa hyvin ja on mukavaa, mutta en maksaisi siitä samaa mitä esim Finskillä.
    Kelpais kyllä lennellä bisneksessä enemmänkin. Muutaman kerran on tullut niitä huutokauppatarjouksia sähköpostiin, mutta en ole tarttunut tarjoukseen.

    1. Mannertenvälisillä businessluokka on kyllä ihan oma juttunsa. Kun lyhyillä lennoilla arvostan enemmän niitä muita juttuja kuin itse lentoa, niin ei se ole sen yli tuplahinnan arvoista. Mutta pitäisikin alkaa googletella “10 keinoa päästä businesluokkaan ilmaiseksi” – eiköhän sellaisia oppaita nimittäin netistä löydy! :D

  13. Haha, naurattaa noi Lenan aamupiccolot. :D Mutta siis kiva kun linkkasit mun postauksen, ja aika samoilla linjoillahan me taidetaan olla: korkeammassa luokassa lentäminen alkaa houkutella huomattavasti enemmän, kun sen kerran (tai pari) pääsee kokemaan, mutta todellisuudessa hinta on silti liian suolainen, että sitä olisi itse valmis maksamaan. One day… :D

    1. One day, one day…. :D Vaikka en mä tiedä kuinka paljon rahaa pitäisi olla, että busineksen maksaminen olisi mielestäni sen arvoista. Sen rahan kun voisi käyttää niin paljon parempaankin, vaikka sitten kivaan hotelliin määränpäässä! Tai no, mikäs siinä sitten jos on rahaa saada molemmat :)

  14. Oon samanlainen businessmatkailija kun sinä, että vahingossa sinne tulee mentyä jos tulee (tai upgrade pisteillä jotka menossa umpeen). Kerran Lontoo Helsinki sain upgraden, lento klo 730 aamulla – kyllä siinä ehti kaksi piccolopulloa kuplivaa nauttia keskiviikon kunniaksi, just because I can. :D Mutta en kyllä omasta pussista maksaisi ainakaan Euroopassa, hyvällä tarjouksella ehkä kauemmaksi. Loungella on kyllä puolensa!

    1. Haha, olisin mäkin tuon kuplivan nauttinut, oli kello mitä hyvänsä! Ja hei, tästä tulikin mieleen, että kyllähän mä sain kerran mini-upgraden lennolla kun kaveri oli lentoemäntänä! Harmi, että lento oli Helsingistä Köpikseen, niin en ehtinyt busineksessa käydä kuin istumassa sen verran että sain kumottua piccolon kuoharia ja mussutettua hieman suklaata (nousun ja laskun istuin omalla paikallani). Ja tuokin taisi olla aamulento, mutta pitihän sitä kun kerta ilmaiseksi sai :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *