Lentoyhtiökokemus: EasyJet

Muistaako kukaan vuosien takaista ohjelmaa Lentokentällä?

Tässä tosi-tv-sarjassa oltiin nimensä mukaisesti lentokentällä, enimmäkseen Lutonissa ja Liverpoolissa, ja seurattiin halpalentoyhtiö EasyJetin henkilökunnan työskentelyä. Tykkkäsin sarjasta todella paljon ja päällimmäisenä jäi mieleen lähtöselvitykseen myöhässä juoksevat asiakkaat, jotka raivostuivat siitä, että heitä ei enää päästetty lennolle. Tietenkin näissä kohtauksissa vedottiin katsojan tunteisiin ja sympatiat oli myöhässä olleen matkustajan puolella ja lentoyhtiön työntekijä oli tunteeton natsi, vaikka kenellekään tuskin tuli yllätyksenä, että lähtöselvitykselläkin on sulkemisaika.

Sarjasta ja sen kuvaamasta lentoyhtiöstä jäi draamasta ja konflikteista huolimatta sen verran positiivinen kuva, että en epäröinyt hetkeäkään varata EasyJetin lentoja: ehkä olin jopa hieman innoissani päästessäni telkkarista tutun lentoyhtiön matkaan. Ensimmäistä kertaa lensin lentoyhtiöllä viime kesänä Splitistä Pariisiin, nyt tällä kertaa Kööpenhaminasta Milanoon. Molemmilla kerroilla valintakriteerinä oli halvimmat mahdolliset lennot lentoyhtiöstä välittämättä, ja molemmilla kerroilla edullisin oli EasyJet.

image

Lentojen varaaminen & matkatavarat

Käytän aina lentojen hakuun Skyscanneria, joka on mielestäni kokeilemistani lentosivustoista miellyttävin ja kätevin käyttää. Varsinainen varaus tehdään kuitenkin lipunmyyjän, eli tässä tapauksessa EasyJetin, sivulla. Sivut on helppo käyttää, eikä lennon ostaminen eroa muista lentoyhtiöistä.

Koska kyseessä on halpalentoyhtiö, ruumaan menevä matkatavara on lisämaksullinen (48 €/kpl 20 kiloon saakka), mutta käsimatkatavarana voi olla aivan normaalin kokoinen matkatavara (56 x 45 x 25 cm), kun vaikkapa kilpailevalla yhtiöllä Ryanairilla sallitut mitat ovat hieman pienemmät (55 x 40 x 20 cm). Ja käsimatkatavaroita saa todellakin olla vain yksi: jos sinulla on isomman laukun lisäksi vaikkapa käsilaukku, se pitää koneeseen noustessa laittaa suuremman laukun sisään.

Kannattaa huomioida se, että kun suurin osa matkustaa pelkillä (usein maksimikokoisilla) käsimatkatavaroilla, täyttyy matkustamon laukkutila nopeasti. Jos sinulla on käsilaukkua suurempi käsipakaasi, suosittelen nousemaan koneeseen ensimmäisten joukossa välttyäksesi siltä, että käsimatkatavarasi laitetaankin tilanpuutteen vuoksi ruumaan ja joudut määränpäässä odottelemaan sitä laukkuhihnalla.

image

Check in & Boarding

EasyJetillä ei ole lentokentillä lähtöselvitystiskejä, joten lähtöselvitys tulee tehdä netissä ja koneeseennousukortti tulee tulostaa itse tai pitää se mukana sähköisessä muodossa. Vaihtoehtoisesti puhelimeen voi ladata EasyJetin sovelluksen, jolla lähtöselvitys onnistuu kätevästi ja boarding pass pysyy sovelluksessa tallessa. Malpensan kentällä huomasimme EasyJetin (maksullisen) tulostuspisteen, jossa pystyi vielä viime hetkellä tulostamaan koneeseennousukortin, mutta jos et ole ihan niin viimetingan matkaaja, voi lähtöselvityksen tehdä ja lipun tulostaa jopa 30 päivää ennen lentoa.

EasyJetin mukaan portti sulkeutuu 30 minuuttia ennen lennon lähtöaikaa. Uskallan väittää, että tämä ei käytännössä kovinkaan usein toteudu, sillä halpalentoyhtiöillä on aina mahdollisimman lyhyt kääntöaika, ja kone yleensä vasta laskeutuu 30 minuuttia ennen lähtöä. Eli siinä vaiheessa kun portti mukamas jo sulkeutuu, on kone vasta laskeutunut ja edellisten matkustajien täytyy tulla ulos ja matkustamo siivota. Eli ajallisesti on mahdotonta, että koneeseen pääsisi niin ajoissa, että portti sulkeutuisi puolta tuntia aikaisemmin. Tietenkin jos tuleva lento on huomattavasti etuajassa kone saattaa olla valmis ottamaan uudet matkustajat sisälle jo paljon aikaisemmin, mutta koko tämän ns. portin sulkemisella pelottelun tarkoituksena on vain varmistaa, että kaikki ovat jo portilla odottamassa koneeseen pääsyä silloin kun kone on valmis: porukka mahdollisimman nopeasti sisään ja kone ilmaan, jotta kallis maassaoloaika on minimissä.

Halpalentoyhtiöt käyttää usein lentokentän kaukaisimpia kolkkia: Kööpenhaminan Kastrupin kentällä EasyJet käyttää terminaali 2:n F-laituria, jonne on ostosalueelta matkaa reilusti ja portille kävelyyn kannattaa varata aikaa. Milanossa EasyJet käyttää kakkosterminaalia: junalla tullessa juna jättää ykkösterminaaliin josta tulee ottaa shuttlebussi kakkosterminaaliin. Molemmilla kentillä koneeseen käveltiin putken sijaan ulkokautta, mikä on halpalentoyhtiöille hyvin yleistä.

image

Lennolla

Meidän Kööpenhamina-Malpensa-Kööpenhamina lennoilla olleet koneet olivat varmastikin EasyJetin Airbusien vanhemmasta päästä, mutta kuitenkin siistejä eikä merkittävästi nuhjuisia. Pääosin italialainen henkilökunta oli ystävällinen, ja nauhalta tulevat kuulutukset olivat sekä tanskaksi, englanniksi että italiaksi.

Turvallisuuskuulutuksesta jäi erikoisena mieleen pätkä ”kun kuulet kuulutuksen brace, brace ota hätälaskuasento”. En muista kuulleeni tällaista ohjetta muilla lentoyhtiöillä. Lennot olivat kumpaankin suuntiin miellyttävät ja tasaiset, sellaiset joista ei juuri muistikuvia jäänyt. Jälkeenpäin jäin miettimään, että oliko lennolla inflight magazinea. Yleensä luen ne mielelläni, mutta tällä kertaa en edes selannut sitä, jos sellainen istuintaskussa edes oli.

Mitään maksutonta juotavaa tai naposteltavaa ei koneessa tarjottu (mikä alkaa olla jo niin yleistä, että sitä ei enää osaa edes kaivata), mutta ostamalla niitä olisi tietenkin saanut. Hinnat oli mielestäni aivan kohtuulliset lentokonehinnat (esimerkiksi kaksi oluttölkkiä yhteensä 8,5 €), mutta alle parin tunnin mittaisella lennolla ei jano tai nälkä yllättänyt, joten ostokset jäivät tekemättä.

image

Loppumietinnät

Lennot Kööpenhaminasta Milanoon ja takaisin maksoi yhteensä noin 130 €/hlö, ja siihen hintaan ei kovinkaan suuret odotukset lentoyhtiötä kohtaan ollut. Mutta kaikki meni todella mutkattomasti, eikä meillä ollut mitään ongelmia tai epäselvyyksiä minkään asian kanssa. Kööpenhaminassa koneessa lähtöä odottaessamme kuulimme viimeisten joukossa tulleen rouvan valittavan lentoemännälle sitä, että hänen käsitavaroihin tarkoitettu matkalaukku oli laitettu ruumaan. Tästä mahdollisuudesta on mainittu aivan selkeästi EasyJetin nettisivuilla, mitkä kannattaakin käydä lukaisemassa ennen lennolle lähtöä.

Harmittavasti EasyJet ei lennä enää Suomesta, mutta jos joskus harkitset käyttäväsi kyseistä lentoyhtiötä jollain muulla Euroopan reitillä, voin omien kokemuksieni mukaan suositella EasyJetiä hyvillä mielin.

Onko sinulla kokemuksia EasyJetistä? Mitä pidit?

6 comments
  1. Kiva lukea kokemuksia Easy Jetistä. : )
    Minä kuulun myös nimenomaan niihin, joka ostaa (lähemmäs aina) sen halvimman vaihtoehdon kun on kyse lennoista. Easy Jetin kyytiin en ole vielä koskaan kuitenkaan päätynyt. Nehän jonkun aikaa lensi Helsingistä Pariisiin ja silloin tiirailin niitä lentoja, mutta jostain syystä ei tullut silloin tartuttua vaikka edullisia olikin. Toivottavasti palaa joskus Suomenkin kentille niin saadaan vähän kilpailua : )

    1. Joo, ne tosiaankin lensi Suomesta ainakin Pariisiin ja Lontooseen, mutta tais lopettaa muutaman vuoden jälkeen. Harmi, koska tosiaankin kilpailua Suomessa kaivattais :) Kiitos kommentista!

    1. Täytyy kyllä sanoa, että EasyJetistä ei tule lainkaan halpalentoyhtiöfiilis. Ihan samanlainen se on kuin muutkin :) Ja sitä paitsi, etenkin Euroopassa normaalien ja halpalentoyhtiöiden turvallisuuden välillä ei ole eroa, kaikilla on samat vaatimukset ja kyllä ne niitä noudattaa (täytyy tunnustaa, että ei ole kauaa kun itsekin tätä epäilin, mutta lentokentällä työskentelevä poikaystävä sai mulle järkeä päähän). Eri asia on sitten vaikka Aasiassa, jossa en millään epämääräisillä halvoilla firmoilla lentelisi :)

  2. Mä olen käyttänyt Easyjetia useammankin kerran Lontoosta, se lentää Pisaan Gatwickista joten anoppilaan käy sillä usein matka. Kuten myös eteläiseen Eurooppaan suuntautuvilla lomareissuilla. Ei mitään valitettavaa ja hinnat ovat erittäin kohtuulliset. JOskus BA on halvempi, mutta usein kallistun Easyjetiin jos Ba alkaa nostaa hintojaan. Fiksu yhtiö, käytän uudelleenkin! :) Mä tykkään in flight – magazineista ja Easyjetillä on yksi fiksuimmista, kivoja ja relevantteja vinkkejä!

    1. Joo, samaa mieltä: fiksu yhtiö :) Ei ole epämääräisiä piilokustannuksia, niin kuin Ryanilla tuntuu olevan.. En ole sillä kylläkään koskaan lentänyt, mutta kauhutarinoita liikkuu siitä niin paljon, että mielikuva firmasta ei ole kovinkaan positiivinen. Mä en ilmeisestikään ehtinyt tylsistyä noilla lennoilla lainkaan kun unohdin koko magazinen. Harmittaa, kun olisihan sen voinut ottaa mukaan…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *