Kirjoita hakusana ja paina enteriä.

Yö Finnairin piikkiin Helsinki-Vantaan Scandicissa

Kun elokuussa lento Kuopiosta Helsinkiin myöhästyi sen verran, että en ehtinyt jatkolennolle Haniaan, majoitti Finnair minut lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airportiin. En ollut edes tiennyt, että kyseinen hotelli oli avattu Hiltonin viereen viime keväänä, mutta enpä minä olekaan hetkeen tarvinnut majoitusta Helsinki-Vantaalla.

Aikaisemmin olen yöpynyt Helsinki-Vantaan lentokenttähotelleista GLOssa, Hiltonissa ja Pilotissa, joista Hilton on ollut ehdoton suosikkini. Nyt täytyy sanoa, että tämän kokemuksen jälkeen Scandic taisikin nousta ykköseksi – siitäkin huolimatta, että hotellin ravintolassa koettu tapahtuma saa edelleenkin niskavillani suuttumuksesta pystyyn.

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airportin huoneet

Finnairin voucherilla olisin käsittääkseni ollut oikeutettu Standard-huoneeseen, mutta koska vastaanotossa työskenteli entinen työkaverini, antoi hän minulle Superior-huoneen. Scandicin nettisivuja äkkiä vilkaistessa ei silmiini osunut juuri kylpytakkeja kummempaa eroa huonetyyppien välillä. En minä kylpytakista ekstraa maksaisi, mutta hyödynnän sen aina, kun sellainen huoneesta löytyy: mikä onkaan rentouttavampaa kuin kylvyn tai suihkun jälkeen kääriytyä puhtaankarheaan kylpytakkiin ja pujahtaa lumennvalkoisten hotellilakanoiden väliin kanavasurfaamaan tai lukemaan?

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airportin huone on sellainen, jollaista yhden yön hotellihuoneelta saattaa toivoakin: kutsuva, toimiva ja väreiltään lämmin. Mitään erikoista ei huoneessa kuitenkaan ole, ja se on sääli. Olisin toivonut jotain vau-efektiä, joka jäisi etenkin kansainvälisten yöpyjien mieleen. Kylpyhuoneessa on haettu hieman industriaalihenkeä, mutta senkin olisi voinut tehdä rohkeammin.

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airportin illallinen

Kun huoneesta puuttui yllätyksellisyys, on sitä sentään hotellin aulassa ja ravintolassa. Suuret katosta roikkuvat valopallot ja messinkiset putket yhdessä sinisen ja harmaan sisustuksen kanssa on tunnelmallinen ja tyylikäs yhdistelmä olematta kuitenkaan tylsä.

Yön yli kestävästä lennon myöhästymisestä johtuen Finnairin majoituspakettiin kuuluivat myös illallinen ja aamiainen. Illallisen sai valita kahdesta pääruokavaihtoehdosta, jonka lisäksi tarjoiltiin alkusalaatti. Valitsin pääruoaksi kanaa ja kasviksia, ja annos oli todella herkullinen. En ihan heti muista syöneeni näin hyvää ruokaa hotellin ravintolassa!

Syötyäni kysyin, kuuluuko illalliseen jälkiruokaa tai kahvia. Tarjoilija vastasi kahvin kuuluvan pakettiin, joten tilasin kupillisen. Ollessani maksamassa ruoan kanssa juomaani viinilasillista, veloitti toinen tarjoilija kuitenkin myös kahvista. Kun mainitsin hänelle, että toinen tarjoilija sanoi kahvin kuuluvan illalliseen, vastasi hän: se on niin uusi tarjoilija, ei se tiedä mikä kuuluu ja mikä ei.

Että anteeksi mitä?!

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Kun sanoin, että en olisi ottanut kahvia, jos olisin tiennyt että joudun maksamaan siitä, ei tarjoilija sanonut mitään. Odotin hetken, että hän olisi tarjoutunut poistamaan kahvikupin hinnan laskultani, mutta kun hän ei tehnyt elettäkään siihen suuntaan, ojensin hänelle korttini ja maksoin ärsytyksestä kiehuen pyydetyn summan.

Normaalissa tilanteessa olisin kieltäytynyt maksamasta kahvia, olikin sitten kyseessä vain reilut kolme euroa. Minua ei kiinnosta, onko tarjoilija uusi vai kokenut, eikä minua todellakaan kiinnosta kuulla mitään muitakaan selityksiä. Jos minulle luvataan ilmainen kahvi, tulee minun se ilman muuta saada. Olin yllättynyt, että kaikista maista juuri Suomessa törmään näin ammattitaidottomaan ja tilannetajuttomaan asiakaspalvelijaan.

Mutta nyt en vain jaksanut nostaa asiasta haloota, sillä takanani oli rankka reissu, olin uupunut kaikista muutaman viime päivän aikana myllertäneistä tunteista ja olin pettynyt, että en päässyt kotiin aikataulun mukaisesti. Itkuun purskahtaminen oli muutenkin lähellä, enkä kaivannut enää yhtäkään konfliktia siihen päivään. Annoin siis asian olla, mutta tapahtunut ärsyttää minua edelleen.

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Scandic Helsinki Airport -lentokenttähotelli

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airport

Lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airportin aamiainen

Koska lentoni Haniaan lähti hyvin aikaisin aamulla, en ehtinyt testaamaan Scandicin varsinaista aamiaista. Kello 3.30 alkaen on tarjolla varhaisaamiainen, joka oli niin loistava, että en jäänyt kaipaamaan aamiaiseltani puuroa lukuun ottamatta mitään muuta.

Tuoretta leipää, riisipiirakoita, munavoita, juustoja, kasviksia, hedelmiä, muroja, mehuja, maustettua vettä, kahvia… Näillä sain päivän käyntiin paremmin kuin hyvin, ja pärjäsin syömättä lähes Haniaan saakka.

Yö lentokenttähotelli Scandic Helsinki Airportissa oli kahviepisodia lukuun ottamatta oikein mainio kokemus, ja voisin epäilemättä yöpyä täällä uudestaankin. Hotelli on sijaintinsakin vuoksi nappivalinta, sillä muutaman minuutin kävelymatka terminaaliin on täydellinen etenkin myöhään saapuessa tai aikaiselle lennolle lähtiessä.

Vinkki: Lentokonebongareiden kannattaa piipahtaa Scandicin kanssa samassa rakennuksessa olevalla lentokoneiden bongailuun tarkoitetulla terassilta. Koneiden tarkkailu nostattanee omaakin lähtöfiilistä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

14 kommenttia

  1. Monelta olen kuullut tuosta suomalaisesta tyylistä, että “se on vaan voi voi; ole hyvä ja maksa”. Ei koiteta hyvitellä tai sopia, saatikka edes pahoitella!
    Hyvä kuitenkin että majoituksesta jäi positiiviset fiilikset. :)

    1. Suomessa käydessäni olen enimmäkseen Kuopiossa, ja täytyy sanoa, että siellä olen saanut vain hyvää palvelua. En muista viime vuosilta yhtään edes pienesti ikävää kokemusta… Muistui nyt mieleen yksi mainio kokemus kuopiolaisen kaupan kassalla, kun hälyttimet piippasivat kohdallani. Kaupankassa tajusi nopeasti, että syynä todennäköisesti olivat minun Kroatiasta ostamani talvikengät. Otin kengät pois, ja nehän ne todellakin aiheuttivat piippauksen. Jono kassalla piteni, mutta kassa ei ollut moksiskaan, vaan otti aikansa deaktivoidakseen kenkiin piilotetun hälyttimen ja antoi minulle vielä suklaalevyn aiheutuneesta harmista. Tapahtuma ei ollut millään muotoa kaupan vika, mutta se hoidettiin täydellisesti!

      Tämän Scandicin episodin tapahduttua kävi mielessä, että huomaa palvelun tasosta, että ollaan pääkaupunkiseudulla. “Näin ei olisi koskaan käynyt Kuopiossa.” :D

  2. Voi ei! Tuollaiset kokemukset jättävät sen huonon fiiliksen, vaikka pikku jutusta onkin kyse. Tarjoilijalla pitäisi olla sen verran “silmää”, että antaa asian olla. Sillä pelastetaan paljon. Minullakin oli mennyt Scandicin uuden hotellin avautuminen ohi. Huomasin sen vasta elokuussa kun palasin Ukrainasta ja siskollani oli siellä tapaaminen lentomme jälkeen. Hän mietti missä se mahtaa olla ja huomasimme kyltit ulkona, kun menin odottamaan bussia. Kiva kuulla, että hotelli muuten oli viihtyisä ja ruoka hyvää. Minulla ei juuri tarvetta yöpymiseen lentokentällä, kun meiltä sinne matkaa 45 minuuttia autolla.

    1. Kiitos kommentista, Merja! :) Muuten hotelli oli kyllä kiva ja ravintolan ruoka todella hyvää. Eli ei tämä heikko palveluhetki mikään deal breaker ollut: jos joskus taas joudun yöpymään Helsinki-Vantaalla, voin vallan mainiosti valita mainiolla sijainnilla olevan Scandicin (siis jos hinta on sopiva – yhdelle yölle kun kuitenkin valitsisin edullisimman).

  3. No voi voi. Kyllä nyt meni elämä pilalle. Jaxuhaleja!

    1. Ei minun elämä näin pienestä sentään pilalle mene. Mutta kiitos kuitenkin jaxuhaleista <3

  4. Ymmärrän täysin sen ärsytyksen määrän. Minulla itsellä oli kesällä vastaava kokemus Scandicissa Lappeenrannassa. Ei tarvi olla isokaan asia, mutta jos henkilökunta ei millään tavalla edes yritä tulla vastaan, niin asia jää ärsyttämään. Minun tapauksessa tilannetta ei auttanut se, että koko hotelli oli ihan surkean tasoinen muutenkin… ha ha. Olipa ikävä laittaa työkaverin piikkiin virhe vaikka sitten olikin pieni, ja varsinkin asiakkaan piikkiin.

    http://www.paulagaston.com/viinilaaksonviemaa/esimerkki-suomalaisesta-asiakaspalvelusta-scandic-lappeenranta-city

    1. Mä muistan tuon sinun jutun, ja kävin sen lukemassa nyt taas uudestaan. Ai että kuinka alkoi ärsyttää sinun puolesta! Näissä tilanteissa ei selkeästikään edes haluttu antaa hyvää palvelua, vaan on jääty jankkaamaan asiasta aivan turhanpäiten. Olen ollut töissä sekä ravintolassa että hotellissa (sekä monessa muussa asiakaspalvelutyössä), ja tällaiset hyvitykset ja laskulta poistamiset ovat olleet ihan rutiinijuttuja. Ei niiden tekoa ole koskaan kielletty enkä ole ikinä joutunut selittämään, että miksi olen niin tehnyt, joten en käsitä tällaista asiakkaan kanssa vääntämistä. En keksi mitään muuta syytä kuin sen, että asiakaspalvelijaa ei vaan kiinnosta asiakkaat yhtään.

  5. Hei
    Samanlaiset fiilikset olimi minulla kuin on sinulla Scandicissa vietetyn yön jälkeen.

    Henkilökunnan käytös respassa oli tökeröä. Minusta tuntui jopa siltä, että respan henkilö livahti piiloon, kun lähestyin tiskiä tullessani lentoasemalta illalliselta.

    Olen tasolla kaksi, mutta sitä ei otettu mitenkään huomioon, kun majoituin hotellissa. Eivät antaneet vartalovoidetta, vaikka kävin sitä erikseen pyytämässä alhaalta (illalla suihkun jälkeen).
    Voit lukea vierailustani linkin takaa: http://www.rantapallo.fi/tatjaana/2018/06/20/scandic-vai-joku-toinen-hotelli/

    1. Luulin jo vastanneeni tähän kommenttiisi, mutta en näköjään! Pahoittelut viivästyneestä vastauksestani.

      Kävin lukemassa juttusi, ja ikävä kuulla, että sinäkin olit tyytymätön saamaasi palveluun. Tuossa sinunkin tilanteessa olisi vain voinut antaa sen vartalovoiteen, jos niitä respassa asiakkaille annettavaksi oli, vaikka ei sitten juuri sinun huonetyyppiisi olisikaan kuulunut. Ei kuitenkaan ole kyse hotellille isosta asiasta, mutta sinulle juuri silloin kyllä. No, onneksi vieressä on Hilton seuraavia yöpymisiäsi varten :)

  6. Monet hotellit ovat yksityisten pitämiä nykyään, en tiedä tästä ketjusta mutta ainakin monet muut nykyään ovat ja sen takia usein myös henk.kunta ei aina tiedä miten toimia tai joutuvat jopa kyselemään lupia omistajilta. Tai sellaiseen törmäsin koko ajan Espanjassa, aina jos majoituin hotelleihin ja jos täytyi vaihtaa huonetta tai muuta työntekijät joutuivat soittamaan omistajille ja kysymään luvan kaikkeen. Minua yritettiin kerran yhdessä hotellissa laskuttaa virheellisesti juomasta+kamomillateestä, vaikka en ollut edes hotellin baarissa käynyt. Huvittavinta on se että yleensä kamomillateepaketti maksaa vain 0,50-99 senttiä kaupassa joten en maksaisi yhdestä kupista 3e. Nykyään aina syön ja juon muualla, ettei tule noita tyhjiä laskuja.

    1. Scandic taitaa olla Pohjoismaiden suurin hotelliketju, joten uskon heillä olevan suuri fokus asiakaspalvelussa. Minun kohdalle osunut tarjoilija oli kyllä muuten todella mukava, mutta näen punaista kun asiakaspalvelija syyttää kolleegaa jostain. Näin ei saisi missään tilanteessa tehdä, sillä se antaa todella epäammattimaisen kuvan. Kahvikupillinen ei maksa ravintolalle juuri mitään, joten tilanteen tasalla ollut tarjoilija olisi empimättä poistanut sen laskulta, eikä alkanut väittää vastaan.

      Olen minäkin törmännyt joissain hotelleissa (en Suomessa) tuohon, että pieniäkään päätöksiä ei uskalleta tehdä itse, vaan täytyy aina kysyä esimieheltä tai omistajalta lupa. Sekään ei anna ammattitaitoista kuvaa, vaan antaa vaikutelman, että työntekijään ei luoteta. Todella ikäviä tilanteita myös nuo, että laskutetaan tuotteista, joita ei ole edes ostanut! Kiitos kommentista!

  7. Voin vaan kuvitella ärtymyksesi kahviepisodista… Tykkään lukea sun blogia, erityisesti Kreetalla arkipäiviin liittyvistä tapahtumista sinun “ulkosuomalaisen” näkökulmasta. Teillä on kaunis ja moderni koti, kun vertaan sitä muihin Kreetalla vuokralle tarjottaviin koteihin.

    1. Kiitos ihanista sanoistasi, Kaisa! Me olemme todella, todella kiitollisia tästä kodista, sillä olet aivan oikeassa että talojen taso ei Kreetalla yleisesti ottaen ole ihan niin korkea. Tämä koti toimii myös hyvänä ankkurina: rauhoittaa levotonta reissumieltä kummasti kun tietää, että tuskin löydämme vastaavanlaista kotia mistään muualta, joten ei ole kiirettä vaihtaa maisemaa. Vaikka viihdymme kyllä muutenkin Kreetalla mainiosti, ei sen puoleen :)