Kirjoita hakusana ja paina enteriä.

14 tunnin lennon myöhästyminen – Finnair teki sen taas!

Kesäkuussa 2017 lensin Finnairilla Kööpenhaminasta Helsingin kautta Kuopioon. Iltalento Köpiksestä myöhästyi niin, että en enää ehtinyt päivän viimeiselle Kuopion-lennolle, vaan minun täytyi odottaa seuraavaan aamuun. En saanut hotellia, joten jouduin yöpymään lentokentällä. Se oli lennon myöhästyminen from hell, tai ainakin tapahtumahetkellä se tuntui siltä.

Muutamaa kuukautta myöhemmin sain asianmukaiset korvaukset ja insidentti unohtui kun ei ollut tarvetta ajatellakaan lentäväni suomalaisten ihannoimilla sinivalkoisilla siivillä. Siis ei ennen viime perjantaita, kun sain Kreetalle ikäviä uutisia ja otin seuraavana päivänä suunnan kohti synnyinkaupunkiani. Haniasta pääsisi Suomeen varmasti halvemmallakin kuin Finnairilla, mutta kun on tarve päästä Kuopioon mahdollisimman nopeasti, ei ole muita vaihtoehtoja kuin lentää.

Helsingistä Kuopioon pääsee vain Finnairin lennoilla. Tai no, Norran, mutta yritys on täysin Finnairin omistama ja eron näiden kahden lentoyhtiön välillä huomaa korkeintaan vain koneen istuinten logossa.

Finnair - Lennon myöhästyminen

Menomatka Kuopioon meni mainiosti. Hania-Helsinki -välillä oli testissä maksuton wifi, joten kolmen ja puolen tunnin lentomatka tuntui lyhyemmältä kun sen sai halutessaan käyttää netissä surfaten. Helsinki-Vantaalla vaihtoaika oli parisen tuntia, joten ehdin istuskella pitkän tovin Helsinki Marketissa, joka on 60 Degrees Bar & Breweryn ohellla suosikkipaikkojani Helsingin lentoasemalla. Saavuin Kuopioon stressittä ja aikataulun mukaisesti.

Olin Kuopiossa neljä yötä. Keskiviikkona aloitin paluumatkan saapumalla Rissalaan aivan liian aikaisin, niin kuin aina: Kuopion pienelle lentoasemalle voisi varmaan saapua vasta puolta tuntia ennen lennon lähtöä, mutta minähän olen siellä aina jo puoltatoista tuntia aiemmin. Tällä kertaa ehdin juoda kahvit harvoin auki olevassa yläkerran kahvilassa ennen kuin turvatarkastus edes aukesi.

Toiselle puolelle siirryttyäni ilmoitettiin lennon myöhästyminen: lento Helsingistä Kuopioon oli viivästynyt, joten lento takaisin päin lähtisi sekin myöhässä. Koneenvaihtoaikani kutistuisi puoleen tuntiin, joka äärimmäisen hyvällä tuurilla saattaisi jopa riittää.

Finnair - Lennon myöhästyminen

Elättelin toivoa, että Norran operoimalla Kuopio-Helsinki -lennolla olisi ollut ATR-potkurikoneen sijaan lähes puolta nopeampi Embraer, mutta toiveeni ei toteutunut. Entisestään venyneen myöhästymisen vuoksi lento laskeutuisi Helsinkiin vain 25 minuuttia ennen Hanian-lennon lähtöä. Ja kun kyseessä oli potkurikone, olisi koneesta aikaavievä bussikuljetus terminaaliin, joten jatkolennolle ehtiminen menisi hyvin täpärälle. Saatoin vain toivoa, että myös lento Haniaan olisi myöhässä, tai kone odottaisi minua.

Kun lento laskeutui Helsinki-Vantaalle, kusi homma viimeistään siihen, että kentällä rullailtiin vartin verran ennen kuin kone pysähtyi parkkiin kentän kenties kauimmaiseen nurkkaan. Tässä vaiheessa lentoemäntä kuulutti Haniaan lähtevän lennon portin aivan kuin jatkolennolle ehtiminen olisi ollut itsestäänselvyys. Kun bussikuljetus ajoi Hanian lähtöportin ohi, näin, että tuubi oli jo irrotettu koneesta.

En kuitenkaan luopunut vielä toivosta, vaan ajattelin, että ehkäpä kone on kuin onkin myöhässä ja vasta saapunut portille. Ryntäsin bussista ulos ja sisälle terminaaliin, ja juoksin kymmenen portin mittaisen matkan niin kovaa kuin kykenin painavan laukkuni ja jaloissa tutisevan jännityksen kanssa.

Finnair - Lennon myöhästyminen

Päästyäni portille oli odotustila tyhjä ja taululla luki jo seuraavan lennon tiedot. Kello oli 15.50, kun lennon lähtöaika oli ollut 15.45. Olin sanoinkuvaamattoman pettynyt, sillä olisin todellakin halunnut päästä kotiin varaamieni lentojen mukaisesti.

Mieli maassa laahustin transfer serviceen portille 32. Minulle ehdotettiin lentoa Zürichin kautta Kreetan itäpuolelle Iraklioniin, mutta maakuljetusta Haniaan ei pystytty suorilta käsin lupaamaan. Lento olisi lähtenyt jo puolen tunnin päästä, eikä siten ollut riittävästi aikaa kuljetuksen selvittämiseen ja järjestämiseen. Ja minähän en olisi suostunut maksamaan lähes parinsadan kilometrin taksikyytiä omasta pussista – en ainakaan pelkällä suullisella lupauksella, että saisin taksimatkan hinnan myöhemmin Finnairilta takaisin.

Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi seuraavan päivän Finnairin suora lento Haniaan. Minun olisi pitänyt olla silloin jo takaisin töissä, mutta tämä lennon myöhästyminen aiheuttti sen, että joutuisin pitämään palkattoman vapaapäivän. Tällä kertaa pääsin sentään yöksi hotelliin – viimeksi kun jouduin yöpymään lentokentällä kaikkien Helsingin alueen hotellien ollessa täynnä. Ainakin siis Finnairin mukaan, mutta postauksen kommenttikentässä oltiin asiasta eri mieltä.

Finnair - Lennon myöhästyminen

Olen ollut onnekas, että en ole juurikaan joutunut kärsimään lentojen myöhästelyistä, vaikka lentoja onkin takana ainakin toista sataa, varmasti enemmänkin. Toki toisinaan on ollut tunnin tai parin viivästymisiä, mutta näitä kahta kertaa lukuun ottamatta en ole koskaan myöhästynyt jatkolennolta. Saati saapunut määränpäähän 14 tuntia myöhässä, niin kuin nyt.

Vaikka Finnair myy lentoja vain 50 minuutin vaihtoajalla (ja sanoo koneenvaihdon onnistuvan jopa 35 minuutissa!), aion jatkossa mahdollisuuksien mukaan valita pidemmän layoverin. Ja suoraan sanottuna valitsisin myös toisen lentoyhtiön, jos se vain olisi Kuopioon matkustaessa mahdollista: kun saman lentoyhtiön matka viivästyy puoli vuorokautta kahdella perättäisellä reissukerralla, ei paljoa kiinnostaisi kyseisellä yhtiöllä enää lentää.

Mutta kahden viikon päästä joudun lentämään saman reissun uudestaan, ja olosuhteiden pakosta siis Finskillä jälleen. Dear Finnair, yrittäisitkö sitten olla aikataulussa, ettei minun tarvitse jokaisen matkan jälkeen kirjoitella teille korvausvaatimuksia?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

6 kommenttia

  1. Voi hitsi, miten huonoa tuuria! Ymmärrän erittäin hyvin ärtymyksen. Itse yritän ottaa lennot vähintään 1.5 tunnin vaihtoajalla, mutta ainahan se ei ole mahdollista.

    1. Minä kyllä hieman epäröin tuota 50 minuutin vaihtoa lentoja varatessani, mutta sitten järkeilin, että eihän lento Kuopiosta ole ollut myöhässä muistaakseni kertaakaan niinä kymmeninä kertoina, kun olen sinne tai sieltä lentänyt. Ja matka-aika merkitään aina tunniksi, mutta usein konetyyppi onkin vaihtunut isompaan ja lento kestääkin vain puolisen tuntia. Olin siis hyvin optimistinen, mutta se sitten osuikin omaan nilkkaan :D Mutta ensi viikon lennot on molempiin suuntiin parin tunnin vaihdolla, joten toivottavasti tällä kertaa ehdin jatkolennoille :)

  2. Olipa kurja myöhästyminen jatkolennolta. Me olemme viimeisen 1,5 vuoden sijaan kokeneet 3 pitkää myöhästymistä (26h, 9h ja 24h) ja niiden myötä sekä menetetyn lomapäivän että kaksi työpäivää. Onneksi korvaukset ovat olleet hyviä ja ongelmattomia saada, mutta harmittaahan ajan menetys. Ja muuten yksikään näistä myöhästyneistä ei ollut Finnair.

    1. Joo, kyllähän tämä harmitti tapahtumahetkellä, kun olin ajatellut pääseväni illaksi kotiin, mutta jouduinkin roikkumaan Helsinki-Vantaalla seuraavaan aamuun. Teillä on kyllä ollut erityisen huono tuuri lentojen suhteen, kun olette noin lyhyessä ajassa kokeneet kolme pitkää myöhästymistä! Onneksi ne korvaukset sitten jälkeen päin ilahduttaa, vaikkakaan ei silloin kun jää jumiin jonnekin päin maailmaa ja menettää loma- tai työpäiviä.

  3. Harmittavia nuo myöhästymiset, joita valitettavasti kaikki paljon matkustavat joutuvat kokemaan.
    Olen viettänyt vuosia sitten yhden yön Ateenan kentällä ja se yö oli tosi pitkä! Kerran Amsterdamiin lentäessäni kone oli myöhässä ja lentoemolle huoleni jatkoyhteydelle ehtimisestä kerrottuani hän järjesti minulle “autokyydin”. Portilla oli sähköauto kuljettajineen vastassa ja sillä hurruutimme terminaalin läpi kaukana olevalle jatkoyhteyden portille. Palvelu pelasi ja ennätin koneeseen.

    1. Vau, sinun tilanteessa hoidettiin todella mallikkaasti jatkolennolle ehtiminen! Minun kysellessäni lentoemännältä jatkolennostani, kuittasi hän vain “minä kyllä kuulutan, kun tiedän jotain”. Ja kuulutus oli sitten vain portin numero, joka ei hyödyttänyt minua mitenkään, kun olihan se mainittu koneeseennousukortissanikin. Olisin toivonut vastaavanlaista apua ja hyvää palvelua niin kuin sinä sait!