Kolymvarin kävelypolku – yksi Kreetan monista piilotetuista helmistä

Tässä taannoin tuli mieleen muutaman vuoden takainen blogipostaukseni Kreeta on mitäänsanomaton turistirysä, jossa kommentoin Kreetaa vähätteleviä keskustelupalstojen kirjoituksia. Nyt, asuttuani saarella yhtäjaksoisesti yli viisi vuotta, en voi vieläkään yhtyä noiden kommenttipalstojen “asiantuntijoiden” mielipiteeseen Kreetan tylsyydestä ja mitäänsanomattomuudesta. Edelleenkin löydän uusia mielenkiintoisia paikkoja tutkittavaksi – kuten esimerkiksi tämä Kolymvarin kävelypolku, jonka löysin sattumalta vasta äskettäin.

Vaikka viikonloppujeni suosikkiaktiviteettina on jo pitkään ollut patikointi, ei aina kuitenkaan ole energiaa tai innostusta lähteä monen tunnin retkelle – etenkään, kun ne kaikkein parhaimmat luontopolut ovat usein pitkähkön ajomatkan päässä kotoa. Yhtenä tällaisena sunnuntaina, kun halusimme käydä kävelyllä mutta emme viitsineet lähteä kovin kauas, ajoimme Kolymvarin kylään aikomuksenamme vain kävellä muutaman kilometrin verran Rodopoun niemeä.

Gonian luostari Länsi-Kreetan patikointireittejä

Jätimme auton parkkiin Kolymvarin satamaan, lähelle Mylos-kahvilaa. Tästä kävelimme ensiksi Gonian luostarille, ja luostarissa pikaisesti käytyämme jatkoimme matkaa Kreetan ortodoksisen akatemian ohi. Heti keltaisen akatemiarakennuksen ohitettuamme huomasimme punavalkoisten patikkareitistä kertovien merkkien nousevan ylös rakennuksen taakse. Mielenkiintomme heräsi heti, ja lähdimme katsomaan, minne merkit vievät.

Matka meinasi kuitenkin päättyä heti alkuunsa, sillä vastassa oli suuri teräksinen portti. Koska portti ei ollut lukossa, uskaltauduimme menemään siitä läpi. Päädyimme ortodoksisen akatemian alueelle, joten olimme hieman ihmeissämme reitistä, mutta koska kävelyreitin merkit jatkuvat portin sisäpuolella, jatkoimme rohkeasti matkaa.

Länsi-Kreetan patikointireittejä Länsi-Kreetan patikointireittejä

Portin jälkeen käännyimme tiukkaan oikeaan, ohitimme valkoisen talon ja lähdimme kulkemaan polkua ylöspäin. Nousu ei ollut jyrkkä eikä pitkä, mutta kuin yllättäen olimmekin jo sen verran korkealla, että maisemat merelle ja alas Kolymvariin alkoivat olla jo todella upeat.

Pian saavuimme pienelle kirkolle, josta jatkoimme hämmentyneenä eteen päin pienillä kivillä koristeltua polkua pitkin. Polun varrella näkyi kivestä tehtyjä teoksia, mosaiikkeja, kivipenkkejä levähtämistä ja maisemien ihailua varten, sekä infotauluja selittämässä teosten symboliikkaa. Mikä ihme tämä paikka oikein on?

No matter where we come from and where we are going to, who we love, what we believe in, no matter who we are or think to be. We share this world and ought to take care of it, as ought to take care of one another.

Teksti polun varrella olevassa taulussa
Länsi-Kreetan patikointireittejä Kolymvarin kävelypolku

Seurasimme patikointireitin punavalkoisia merkkejä vieläkin ylemmäs, kunnes päädyimme toiselle portille, joka oli niin tiukassa säpissä, että siitä ei päässyt läpi. Patikkamerkit jatkuivat vielä portin toisella puolella, joten merkit eivät olleetkaan tätä löytämäämme polkua varten, vaan ne veivät vielä kauemmaksi. Meitä ei kuitenkaan haitannut, että uusi patikkapolku jäi löytämättä, vaan mielellämme jatkoimme tämän ihmeellisen kävelypolun tutkimista.

Pikku hiljaa meille nimittäin selvisi, että polku kuuluu Kreetan ortodoksiselle akatemialle, joka on rakentanut polkua yhteistyössä saksalaisen maisema-arkkitehtuurikoulun opiskelijoiden kanssa. Polkua on rakennettu vuosittain vuodesta 1996 lähtien, eikä se ole vieläkään täysin valmis – mutta keskeneräisyydestä huolimatta polku on tutustumisen arvoinen. Tämä ei ole mikään patikkareitti, mutta ristiin rastiin kulkevia polkuja pitkin saa toki kivan pikku lenkin aikaiseksi.

Kolymvarin kävelypolku Kolymvarin kävelypolku Kolymvarin kävelypolku

Polulla vierailu kannattaa ehdottomasti yhdistää esimerkiksi Gonian luostarissa käyntiin, tai poiketa täällä muuten vain pienellä kävelyllä Kolymvarissa käydessä tai lomaillessa. Kolymvarin satamasta polun alkuun kävelee kymmenessä minuutissa, tai autolla saapuessa auton voi jättää esimerkiksi pienelle levikkeelle rantatien varteen lähes polun viereen.

Polun alkupiste on kartalla tässä. Vaikka tämä Kolymvarin kävelypolku kuluu Kreetan ortodoksiselle akatemialle, ei se ole tarkoitettu vain heidän käyttöönsä. Kuten akatemian nettisivuilla sanotaan, ovat kaikki tervetulleita kävelevemään luonnossa ja ihailemaan polun varrelle pystytettyjä kiviveistoksia!

5 comments
  1. Kiitos vinkistä! Todella upea polku ja oli helppo löytää näillä ohjeilla. Myös Myllyksen herkut käytiin testaamassa 🥰

2. Kiitos vihjeestä, olemme taas tulossa kesäkuun alussa Kato Stalokseen ja kun olemme kovia patikoimaan uudet po-
    lut ovat aina tervetulleita.Pitää käydä tutustumassa paikkaan.Sinulla kun on taito ottaa hyviä valokuvia käyppä jos-
    kus Rodopoun niemimaalla Aj Jannisin kappelilla.Olemme kolme kertaa käyneet siellä japaikka on todella upea..
    Tietä on sinne paranneltu vuosien saatossa ja ainakin ennen parivuotta sitten ollutta tulvavuotta sinne oli hyvä
    aja Rodoposin kylästä.Olisi mukava saada paikasta muistoksi hyviä kuvia.

3. En ole Kreetalla (vieläkään) käynyt, mutta allekirjoittaisin silti tuon, että vaikea käsittää saaren tylsäksi haukkumista. Päinvastoin, olettaisin sen tarjoavan tekemistä enemmän kuin yksikään muu Kreikan saarista.

4. Kiitos jälleen tästäkin todella kiinnostavasta kirjoituksesta!! Luen kaikki tekstisi aina suurella mielenkiinnolla – toivottavasti jaksat ilahduttaa meitä lukijoitasi ja Kreetan-rakastajia tänäkin keväänä ja kesänä näillä oivallisilla ja inspiroivilla vinkeilläsi! Hyvää pääsiäistä!!